پردازنده‌های 10 نانومتری Cannon Lake اینتل باز هم تأخیر خورد

روز گذشته اینتل در پکن میزبان یک رویداد بود و مدیران ارشد این کمپانی به ارائه اطلاعات درباره فناوری‌های پیش رو از جمله فناوری ساخت 10 نانومتری پرداختند. خبر بد اینکه برای سومین بار متوالی عرضه پردازنده‌های 10 نانومتری Cannon Lake به تعویق افتاده است.

طبق اعلام رسمی این کمپانی حالا می دانیم اولین نسل از پردازنده‌های 10 نانومتری اواخر سال 2018 عرضه می‌شوند. در همین حال اینتل به عرضه پردازنده‌های 14 نانومتری Coffee Lake از جمله مدل‌های 8 هسته‌ای در طول نیمه پایانی 2018 ادامه خواهد داد.

اینتل تصمیم گرفته به‌کارگیری فناوری ساخت 10 نانومتری را ابتدا به تولید FPGA های مخصوص دیتاسنتر اختصاص دهد و مستقیماً سراغ پردازنده‌های دسکتاپ نرود. در واقع به نظر می‌رسد فناوری ساخت 10 نانومتری اینتل برای به‌کارگیری در پردازنده‌ها به زمان نیاز داشته باشد.

اما آنچه که شرایط را برای Cannon Lake پیچیده‌تر می‌کند، احتمال نادیده گرفته شدن از سوی سازندگان لپ تاپ است. ظاهراً با شرایط به وجود آمده سازندگان لپ تاپ رغبتی برای ارتقای محصولات خود به Cannon Lake ندارند و ترجیح می‌دهند در سال 2019 مستقیماً از Coffee Lake به Ice Lake مهاجرت کنند. این اولین بار نیست که سازندگان یک نسل از محصولات اینتل را نادیده می‌گیرند. پیش‌تر نیز اغلب سازندگان عملاً ریزمعماری Broadwell یا همان پردازنده‌های نسل پنجمی Core را نادیده گرفتند.

با این حال اینتل وعده داده فناوری ساخت 10 نانومتری با بهبودهای چشمگیر همراه خواهد بود. بر روی سن اینتل یک ویفر 10 نانومتری Cannon Lake و یک ویفر 10 نانومتری متعلق به یک پردازنده مبتنی بر هسته‌های پردازشی ARM Cortex-A75 را به نمایش گذاشت. به گفته اینتل هسته‌های ARM Cortex-A75 تولید شده با فناوری ساخت 10 نانومتری این کمپانی قادر به کار با فرکانس بیش از 3 گیگاهرتز هستند.

طبق آنچه که گفته شد، دست کم تا اواخر سال 2018 اینتل به عرضه پردازنده‌های 14 نانومتری Coffee Lake ادامه خواهد داد.




 

منبع خبر : -
  • 30 شهریور 1396
  • َAghasi - Admin
  • 2049
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025