عملیات غیر ممکن CPU های جدید اینتل در مادربردهای قدیمی!

کمپانی اینتل پس از عرضه پردازنده های نسل هشتم خود با نام CoffeeLake، اعلام کرده بود که این پلتفرم بر روی چیپست های سری 100 و 200 اینتل سازگار نبوده و تنها با چیپست های سری 300 سازگار خواهند بود. در این مدت برخی از کاربران و تیم های سخت افزاری برخی از CPU های جدید را بر روی مادربردهای قدیمی تر راه اندازی کرده بودند، اما این عمل به صورت غیر قانونی و با در نظر گرفتن شرایطی خاص صورت گرفته بود.

با وجود آنکه هر 3 پلتفرم از سوکت LGA1151 برخوردار هستند، اما بنا به دلایل فنی، اینتل عدم سازگاری نسل هشتم با سوکت های پیشین را اعلام کرده است. هر چند که کاربران با خیال آسوده از دو نسل از CPU های این شرکت بر روی یک گروه از مادربردها استفاده نمودند، اما پس از اسکای لیک و کابی لیک، خریداران مجبور به تهیه مادربردی جدید برای هندل این CPU ها خواهند بود. از سوی دیگر، اینتل افزایش تعداد هسته و تغییرات در توان مصرفی و الگوهای مشابه را مهمترین دلیل عدم سازگاری CoffeeLake با مادربردهای سری 100 و 200 می داند. اما هیچ توضیحی برای این مسئله ارائه نکرده است که چرا باید یک پردازنده های 4 هسته ای مانند Core i3-8100 و i3-8350K حتی بر روی یک مادربرد Z270 نیز اجرا نخواهند شد!

برخی از کاربران ثابت کرده اند که پردازنده های CoffeeLake بر روی مادربردهای سری 100 و 200 سازگار خواهند بود! اینتل در نسل هشتم خود از میکروکدهایی استفاده کرده است که عملیات سازگاری با چیپست های غیر را امکان پذیر نخواهد کرد. اما اینتل تنها به این بخش متکی نبوده و حتی در راه انداز I-GPU در سطح UEFI نیز این عدم سازگاری را تزریق کرده است. به تازگی یک گروه از متخصصان سخت افزار و اورکلاک با دور زدن این کدها، موفق به اجرای CPU های کافی لیک بر روی مادربردهای سری 200 و 100 اینتل شده اند. هر چند که هنوز اطلاعی از جزئیات این مسئله در دست نیست، اما هم اینک ثابت شده است که عدم سازگاری به طور مطلق وجود ندارد. اما همچنان باید به یاد داشته باشید که افزایش تعداد هسته ها و به دنبال تغییر الگوی مصرف جریان، می تواند واقعی بوده و خطراتی را در پی داشته باشد. آیا محدودیت های اینتل برای نسل جدید خود به لحاظ موارد فنی بوده و یا تنها برای حمایت از خرید مادربردهای جدید صورت گرفته است؟





منبع: sakhtafzarmag.com

منبع خبر : sakhtafzarmag.com
  • 15 اسفند 1396
  • َAghasi - Admin
  • 2362
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025