راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

در این راهنما، بشکل خلاصه برخی معیارهای مؤثر و مهم در سنجش و خرید مانیتور کامپیوتر را بیان می کنیم.
با توجه به اینکه نمایشگرها، پنجره مشاهده روح کامپیوتر هستند و بعضاً ساعتها با چشمهایمان به آن خیره می شویم، تهیه نوع و مدلی مناسب از نمایشگر، از اهمیتی ویژه برخوردار است.



1-هدف از کاربری نمایشگر:


عموماً سه کاربری روتین برای نمایشگرها وجود دارد:
الف) کاربری عمومی و روزمره
ب) بازی حرفه ای یا اصطلاحاً گیمینگ
ج) کار تخصصی با تصاویر

در حالت اول قیمت و کیفیت و طول عمر مانیتور اهمیت بیشتری دارد.
در حالت دوم سرعت بازخوانی یا پاسخ دهی تصاویر (Refresh Rate)، زاویه و میدان دید، و اندازه نمایشگر اهمیت ویژه‌ای دارد.
در حالت سوم کیفیت و دقت رنگ و جزئیات موضوعات داخل تصویر و رزولوشن صفحه نمایش اهمیت بیشتری دارد.



2-اندازه مانیتور:

با توجه به کاهش حجم و وزن اضافی نمایشگرها نسبت به مدلهای قدیمی، و امکان استفاده از نمایشگرهای با سایز های بزرگتر، در فضاهای کاری محدودتر، به شکل کلی پیشنهاد خرید مانیتورهای 20 اینچ به بالا داده می‌شود. که البته به بودجه و شکل کاربری خریدار بستگی مستقیم دارد.
ذکر این نکته ضروری است که بیشترین رزولوشن ممکن در اکثر مانیتورهای موجود در بازار 1080P یا 1080×1920 است و اگر حتی مانیتور 30 اینچ هم تهیه کنید، نسبت به یک مانیتور 23 اینچی کیفیت بهتری نخواهد داشت و فقط تصویر را بزرگتر می بینید.
لذا سایز بهینه خرید حدود 23 و 24 اینچ پیشنهاد می گردد، مگر در شرایط خاص که اندازه های بزرگتر مورد نیاز باشد.


 

3-رزولوشن یا تعداد پیکسل ها:

مسلماً هرچه تعداد پیکسل های موجود در صفحه نمایش شما بیشتر باشد، جزئیات و دقت و موضوعات بیشتری را در نمایشگر LCD ) LED ) خود می توانید مشاهده کنید. نمایشگرهای زیر 19 اینچ دارای بیشترین رزولوشن موجود که همان 1080P یا Full HD است، نمی باشند و  اختلاف قیمت های فیمابین یک مانیتور Full HD با سایز 22 اینچ نسبت به کوچکترها، خیلی زیاد نیست، بنابراین توصیه می شود که از مانیتور هایی که Full HD هستند استفاده کنید. البته این نکته را نیز توجه کنید که اگر فاکتور مالی را حذف کنیم، قطعاً یک مانیتور 4K نسبت به یک Full HD تصویر با کیفیت تری ارائه می دهد.


4-پورت (پورتهای) اتصال:

از خرید مانیتورهایی که صرفاً پورت RGB یا VGA دارند خودداری نموده و از مانیتورهایی استفاده کنید که DVI (پورت دیجیتال) و HDMI دارند.


5-سرعت پاسخگوئی:

هرچقدر زمان پاسخگویی ( سرعت تغییر رنگ یک پیکسل) کمتر باشد، بهتر است.
بخصوص در مشاهده تصاویر با سرعت حرکت و تغییر زیاد، این تأثیر واضح هست، مثلاً حین مشاهده مسابقات ورزشی یا مشاهده فیلم. در واقع و بشکل عمومی، سرعت پاسخگویی 5 میلی ثانیه برای یک نمایشگر رایانه، مناسب است ولی برخی شرکت‌ها سرعت های 1 تا 3 میلی ثانیه ای برای محصولات خود اعلام می‌کنند که به نظر می آید واقعی و مستند نیست. ولی به هرحال در بازار از 0.5 میلی ثانیه به بالا، سرعت پاسخگویی اعلامی وجود دارد.



6-سرعت بازنشانی تصویر یا Refresh Rate:

این شاخصه بر اساس هرتز (فرکانس) اندازه‌گیری می‌شود و برای گیمرها عددی بین 75 تا 144 گیگاهرتز و برای کاربران عادی 60 گیگاهرتز مورد تایید است.
این فاکتور در اصل تعداد دفعاتی در هر ثانیه است که نمایشگر کل تصویر صفحه را می تواند باز نشانی (به روز) کند.



7-زاویه قابل مشاهده (زاویه دید) و مانیتورهای منحنی:

اگر عادتاً همیشه بشکل مستقیم به نمایشگر نگاه می کنید، این فاکتور را فراموش کنید. ولی اگر به دلایلی از زوایای مختلف به نمایشگر شما نگاه می شود، یا شما یک کاربر تخصصی یا گیمر هستید به زاویه دید توجه کنید. آن هم بشکل عملی و در حالت مشاهده یک نمونه تصویر از یک مدل نمایشگر مورد نظر، چون متناسب با نوع پنل نمایشگر، رنگ و کیفیت تصویر در مانیتور های مختلف، در زوایای بسته متفاوت دیده می شوند.
ضمناً اگر گیمر هستید و میدان دید وسیع و دیر خسته شدن چشم ها برایتان اهمیت دارد، با توجه به اینکه مانیتورهای خمیده نور را مستقیم به سمت چشم می تابانند، حتماً این مانیتورها و آن هم هر چقدر بزرگترش را انتخاب نمایید.



8-نسبت روشنایی تصویر یا کنتراست:

این فاکتور هم متاسفانه از فاکتورهایی است که تولیدکنندگان از ارقام و اعداد غیر واقعی در اعلام آن استفاده می‌کنند. تعریف این شاخصه "تقسیم حداکثر روشنایی نور سفید به حداکثر روشنایی نور مشکی" می باشد، و این عدد در عمل اگر حدود 2000 باشد قابل قبول است، ولی شرکت ها از اعداد اغراق آمیز و عبارات نادقیق و گمراه کننده مثل Dynamic هم بعضاً استفاده می کنند.

9-روشنایی تصویر (Brightness):

هرچه این فاکتور عددی بالاتر، مثلاً بیش از 300 داشته باشد، کاربر در محیطهای پرنورتر می‌تواند راحت تر از نمایشگر استفاده کند.
پس اگر محیط کاری شما پر نور است، از Brightness بالای 250 استفاده کنید، این عدد میزان نور خروجی از نمایشگر بر مبنی شمع در متر مربع است.
ضمناً توجه داشته باشید که اگر در محیط‌های پرنور از مانیتور استفاده می کنید، حتماً از مانیتورهایی که صفحه نمایش آنها مات است استفاده کنید. علیرغم اینکه مانیتورهای صفحه براق کیفیت بهتری نمایش می دهند، ولی در محیطهای پر نور، در عمل شما تصویر غیر واضحی از آنها خواهید دید.



10- LCD یا LED؟:

این دو در واقع یکی هستند، با یک تفاوت که مانیتورهای LCD ، LED هایی هستند که بجای لامپ فلورسنت، از LED ها برای تولید نور پس زمینه پنل استفاده می‌کنند، و این یعنی توان ساخت نمایشگرهایی باریکتر، کم مصرف تر، با تولید گرمای کمتر و قدری روشن تر.
پس مسلماً LED ها بهتر هستند، ولی زیر خانواده LCD ها محسوب می شوند.



11-پنل VA ، TN یا IPS؟:

TN یا پنل پلاستیکی پیچیده، عمده ی  مانیتورهای موجود را شامل می شود، که دارای سرعت پاسخگویی بالاتری هستند ولی نسبت به IPS ها دقت رنگ و کیفیت تصویر کمتری دارند. ضمنا مدل AV (تراز عمودی) که کمتر در بازار وجود دارد نیز از مدل دیگری از پنل ها است. این مدل بیشتر با توجه به مصرف انرژی پایین تر آن، در پنل های بزرگ استفاده می شود.
بنابراین اگر گیمر هستید، پنل‌های TN، اگر عکاس یا کاربر نیازمند دقت رنگ و تصویر بالا هستید IPS را به شما پیشنهاد می دهیم.




ضمناً فراموش نکنید اگر خواستید نمایشگر را به دیوار نصب کنید، دستگاه امکان و قابلیت Wall-Mount بودن را داشته باشد. و یا اگر از اتصال های USB زیاد استفاده میکنید، میتوانید از نمایشگرهای دارای USB Hub استفاده نمایید. و یا اینکه اگر کاربری همزمان تلویزیون را هم نیاز دارید، مانیتور-تلویزیون ها را در خاطر داشته باشید.

برای مشاهده قیمت روز خرید مانیتور ها در تک رایان، اینجا کلیک کنید.

 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 27 تیر 1398
  • Mohamad Reza Ghafouri - Admin
  • 2322
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025