نکات کلیدی هنگام خرید مودم ADSL

این روزها اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی ما شده و اکثر افراد از طریق مودم ها در محل کار و زندگی خود به اینترنت متصل هستند، اما چقدر با انواع و ساختار مودم ADSL آشنایی دارید؟ آیا می دانید هنگام خرید یک مودم ADSL به چه نکات و ویژگی هایی باید اهمیت بیشتری بدهید؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به نکاتی کلیدی که هنگام خرید و انتخاب یک مودم اهمیت دارند، بپردازیم.

 


انواع مودم ها

مودم هایی که امکان اتصال به اینترنت ADSL را دارند در دو نوع با سیم و بی سیم در بازار موجود هستند که به ویژگی های هر یک خواهیم پرداخت.
 

مودم سیمی:

این نوع از مودم ها به اترنت معروف هستند و از طریق کابل به اینترنت متصل می شوند. مودم های سیمی در دو نوعUSB  و LAN تولید شده اند. مودم های سیمی نوعUSB  از طریق پورتUSB  به دستگاه متصل می شوند و برای راه اندازی لازم است که نرم افزار مخصوص آن مودم نصب شود. مودم های سیمی نوع LAN از طریق درگاه اترنت به دستگاه متصل می شوند و مانند مودم های سیمی USB برای راه اندازی لازم است نرم افزار آن نصب شود.
مدل های قدیمی تر معمولا تنها یک پورت داشتند و فقط یک دستگاه می توانست به مودم متصل شود ولی مدل های جدیدتر معمولا چند تا پورت دارند تا بتوان چند دستگاه را به آن متصل کرد و هر چه تعداد پورت های مودم باسیم بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.
با توجه به اینکه دستگاههایی مانند گوشی موبایل و تبلت امکان اتصال به این مودم ها را ندارند، بهتر است از این نوع مودم ها زمانی که قصد دارید در یک فضای مشخص و با تعداد دستگاه مشخص که امکان اتصال به مودم را داشته باشند، استفاده کنید.
مودم های سیمی را می توان از دیدگاه دیگری طبقه بندی کرد: داخلی و خارجی
مودم های داخلی، داخل کیس کامپیوتر قرار می گیرد و مودم های خارجی همان مودم هایی هستند که روی میز قرار می گیرند.
 

مودم ADSL بی سیم

این نوع از مودم ها با نام های مودم وایرلس و مودم وای فای نیز شناخته شده اند. این مودم ها هم از پورت LAN پشتیبانی می کنند و می توانید از طریق کابل به آن متصل شوید و هم امکان اتصال بی سیم چند دستگاه مانند گوشی های موبایل، تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر به طور همزمان و به راحتی امکانپذیر می باشد. معمولا این نوع مودم ها دارای یک یا چند آنتن هستند که وظیفه این آنتن ها پوشش دهی برد اینترنت است که تعداد آنتن های بیشتر می تواند نشانگر پوشش دهی برد بیشتر باشند.

مودم های بی سیم به چند نوع دارند که شامل:
مودم بی سیم سری A و سری B: این نوع از اولین مدل های مودم بی سیم و قدیمی ترین مودم بی سیم هستند که با توجه به خواسته ها و نیازهای امروز این مدل مودم پوشش دهی خوبی ندارند و نهایتا برد این مدل بین 15 تا 25 متر است و برای اینکه بتوانید کیفیت بهتری از اینترنت را داشته باشید لازم است به این مودم نزدیک باشید.
 
مودم بی سیم سری G: این مدل از مودم ها معمولا برای استفاده های خانگی مناسب هستند و از سری A و B قدرت بیشتری دارد و پیشرفته تر هستند. برد این نوع از مودم بین 46 تا 91 متر است و سرعت این نوع از مودم ها حداکثر 128 مگابایت بر ثانیه است. قیمت این نوع از مودم ها مقرون به صرفه است و در حال حاضر نیز در بازار موجود است و می توانید تهیه کنید.
 
مودم بی سیم سری N: این مدل از مودم ها آخرین نسخه و پیشرفته ترین نوع مودم ها هستند که از سال 2010 وارد بازار شدند و از قابلیت های بیشتری نسبت به سایر مودم ها پشتیبانی می کنند. این مدل مودم ها از برد بین 75 تا 200 متر پشتیبانی می کنند و از سرعت انتقال داده ها در این نوع از مودم ها نسبت به سایر مودم ها پیشرفت بسیار خوبی دارند و از حداکثر سرعت 600 مگابایت بر ثانیه بهره مند شده اند و برای مصارف خانگی و همچنین شرکت ها گزینه ی مناسبی هستند، البته معمولا این مودم ها در مکان هایی که بزرگ هستند و تعداد کاربران آن بالا هست بیشترین استفاده را دارند. این مدل مودم ها قیمت بالاتری نیز نسبت به مدل های قبلی دارند.


 



نکاتی که باید هنگام خرید یک مودم ADSL در نظر داشته باشید:

با سیم یا بی سیم بودن:
با توجه به مطالب فوق و نیازتان می توانید نسبت به انتخاب مودم باسیم یا وایرلس اقدام کنید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید با گوشی موبایل یا تبلت به مودم متصل شوید، حتما باید از مودم وایرلس استفاده کنید.

پهنای باند:
پهنای باند یا باند فرکانسی مودم ها شامل 2.4 و 5 گیگاهرتز است که در پوشش دهی و سرعت انتقال داده ها رابطه ی مستقیم دارد به این معنی که پهنای باند بیشتر سرعت اینترنت بالاتری را به شما ارائه می دهد، در مودم هایی که باند فرکانسی آنها 2.4 گیگاهرتز است سرعت اینترنت حداقل 450 و حداکثر 600 مگابایت بر ثانیه است. در مودم هایی که باند فرکانسی آنها 5 گیگاهرتز است سرعت اینترنت معمولا بیشتر از 1300 مگابایت بر ثانیه است که سرعت انتقال داده ها را بیشتر می کند.

محدوده پوشش دهی :
یکی از نکات اصلی هنگام خرید یک مودم ADSL محدوده پوشش دهی آن است. مودم ها محدوده ی مشخصی را تحت پوشش قرار می دهند. در مودم های باسیم محدوده پوشش دهی به طول کابل آن بستگی دارد و حداکثر سرعت اینترنت را ارائه می دهند. در مودم های وایرلس محدوده پوشش دهی به عواملی مانند تعداد آنتن و سری ساخت آنها دارد. تعداد آنتن ها با سرعت اینترنت رابطه مستقیم دارد به این معنی که هر چه تعداد آنتن بیشتر باشد، سرعت اینترنت نیز بیشتر می شود.
 
تعداد پورت ها:
تعداد پورت ها نشانگر تعداد دستگاههایی است که می توانند به مودم متصل شوند، البته این موضوع در مورد مودم های باسیم صدق می کند.
 
پشتیبانی از VPN:
برخی از مودم ها از VPN پشتیبانی می کنند که می توانید آن را در قسمت تنظیمات مودم فعال کنید، این امکان برای زمانی که تصمیم دارید از مودم برای اتصال تلویزیون هوشمند، کنسول های بازی و سایر دستگاههای هوشمند خانه، استفاده کنید، به شما این امکان را می دهد تا بدون مشکل بتوانید دستگاههای هوشمند خود را به مودم متصل کنید.
 
فضای استفاده از مودم ADSL:
یکی از نکاتی که باید هنگام خرید مودم در نظر داشته باشید، فضای مورد استفاده است. اگر شما قصد دارید از مودم برای فضاهای بزرگی مانند سالن ها، شرکت های بزرگ، رستوران ها و ... استفاده کنید، بهتر است که از مودم وایرلس مدل N تهیه کنید تا مودم فضای مورد نظر شما را تحت پوشش قرار دهد.
 

 

کدام برند مودم بهتر است؟

سازنده هایی بسیاری نسبت به تولید مودم ها اقدام کرده اند که از معروفترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تی پی لینک
دی لینک
تندا
سیسکو
ایسوس
لینکسیس
هوآوی
و ... اشاره کرد. البته بهترین و معروفترین مودم ها متعلق به شرکت های تی پی لینک و دی لینک است که از محبوبیت های بیشتری بین کاربران برخوردار هستند.
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین مودم های ADSL  موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 06 مهر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 626

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025