21 دانستنی جالب در مورد هارد درایو که حتما باید بشنوید

همه رایانه‌­های ما، چه بزرگ و چه کوچک، به نوعی از هارد درایوها استفاده ­می­کنند و بیشتر کاربران با این قطعه به عنوان یکی از قطعات سخت­‌افزاری رایانه، تاحدود زیادی آشنایی دارند، زیرا تمام آنچه که در رایانه اجرا می‌­شود، اعم از نرم‌افزارها، موزیک­‌ها، فیلم‌­ها و حتی خود سیستم عامل، در هارد درایو ذخیره ­­شده است.

با تمام این احوال، چندین نکته جالب و شنیدنی در مورد این قطعه رایج و پر استفاده وجود دارد که به احتمال زیاد شما نیز به عنوان یک کاربر عادی، از آن­ها بی­‌اطلاع هستید. ما در مطلب پیش رو قصد داریم تا شما را با 21 مورد از این نکات جالب آشنا کنیم.
 

هارد درایو

1- اولین هارد درایوی که تولید شد شامل 350 واحد ذخیره‌­سازی بود و با اینکه در آن زمان نمی­‌توانستید این قطعه بزرگ را در فروشگاه­‌ها پیدا کنید، اما نام این هارد درایو به عنوان یکی از قطعات سیستم کامپیوتری تولیدی IBM در سال 1956، در تاریخ ثبت شده است. بله درست خواندید، سال 1956!

2- IBM از سال 1958 هارد درایوهای تولیدی خود را در اختیار دیگر شرکت­‌ها نیز قرار داد، اما همان­‌طور که می­‌شود حدس زد ارسال چنین قطعه بزرگی به سادگی امروز نبود. برای مقایسه بهتر، بد نیست بدانید که اندازه اولین هارد درایو ساخت IBM در حد یک یخچال صنعتی بوده و وزن آن نیز بالغ بر یک تن بود!

اولین هارد درایو IBM

3- حمل و نقل اولین هارد درایو ساخته شده، مسلماً یکی از دردسرهای بزرگ خریداران بود، اما بهتر است بدانید که این مشکل تنها سد پیش روی IBM نبود و قیمت بسیار بالای هارد درایو این شرکت نیز استفاده از آن را بسیار محدود می­‌کرد. شرکت­‌‎ها برای استفاده از این هارد درایو یا باید 34000 دلار برای خرید آن هزینه می­‌کردند و یا اینکه با پرداخت مبلغ 1000 دلار در ماه، یکی از آن­‌ها را برای خود اجاره می‌­کردند!

4- بد نیست بدانید که هارد درایوهای امروزی با ظرفیتی متوسط، به عنوان مثال هارد درایو 8 ترابایتی سی­‌گیت (Seagate) با قیمت حدود 200 دلاری، 300 برابر ارزان­‌تر از اولین هارد درایو ساخت IBM است.

هارد 8 ترابایتی سی‌گیت

5- با کمی محاسبه می­‌توان نتیجه گرفت که اگر در سال 1960 شخصی می­‌خواست هارد درایوی با ظرفیت 8 ترابایت تهیه کند، باید 77.2 میلیارد دلار هزینه می‌­کرد که کمی بیش از کل تولید ناخالص داخلی کشور انگلستان در آن سال بود!

6- هارد درایو انحصاری و گران قیمت IBM تنها حدود 4 مگابایت ظرفیت داشت! ظرفیتی که امروزه تنها جا برای یک ترک موسیقی با کیفیت متوسط دارد!

7- هارد درایوهای امروزی در واقع کمی پرظرفیت‌­تر هستند (فقط کمی!). به طوری که تا سال 2015 رکورد بیشترین ظرفیت هارد درایوها در اختیار سامسونگ و هارد درایو 16 ترابایتی PM1633a SSD این شرکت بود. با اینکه هاردهای با چنین ظرفیت بالایی ممکن است در بازار کمیاب باشند، اما هارد درایوهای 8 ترابایتی در حال حاضر به راحتی قابل تهیه و استفاده هستند.
 

هارد 16 ترابایتی سامسونگ

8- تنها با گذشت 60 سال از تولید هارد درایو 3.75 مگابایتی IBM، امروزه با قیمتی بسیار کمتر می­‌توان هاردهایی با ظرفیت 8 ترابایت (2 میلیون برابر ظرفیت اولین هارد درایو IBM) تهیه و استفاده کرد.

9- هارد درایوهای پرظرفیت، نه تنها امکان ذخیره­‌سازی حجم بالایی از اطلاعات را برای کاربران مهیا کرده‌­اند، بلکه این ابزارها باعث شکل­‌گیری و توسعه صنایع و مشاغلی شده­‌اند که تا پیش از این اصلاً وجود نداشتند.

10- تولید هارد درایوهای پرظرفیت و در عین حال مقرون به صرفه، باعث شده تا شرکت­‌هایی مانند Backblaze اقدام به ارائه خدمات پشتیبان­‌گیری به مشتریان خود کنند. با استفاده از این سرویس کاربران قادرند تا به جای پشتیبان­‌گیری اطلاعات بر روی دیسک­‌های شخصی، آن­‌ها را به سرورهای پرقدرت Backblaze منتقل کرده و در مواقع لزوم استفاده نمایند. جالب است بدانید که تا سال 2015 تعداد هارد درایوهای استفاده شده در این سرویس به 50228 عدد رسیده بود!

هاردهای شرکت Backblaze

11- سایتی مانند نت­فلیکس (Netflix) که در زمینه پخش و استریم فایل­‌های ویدیویی فعالیت می‌­کند، بیش از 3.14 پتابایت (معادل 3.3 میلیون گیگابایت) اطلاعات بر روی هاردهای خود ذخیره کرده است (بر اساس گزارش سال 2013).

12- آیا فکر می‌­کنید حجم اطلاعات مورد استفاده در نت­فلیکس باورنکردنی است؟ در این صورت بهتر است بدانید که وب‌ سایت شناخته شده فیسبوک تا سال 2014 میلادی چیزی در حدود 300 پتابایت (!) اطلاعات بر روی هاردهای خود ذخیره کرده بود. البته تا به امروز مطمئناً این عدد بسیار بزرگ­‌تر هم شده است.

13- نه تنها ظرفیت هارد درایوها به مرور زمان افزایش یافته، بلکه سایز و اندازه آن­ها نیز در این مدت دچار تغییرات زیادی گشته و به مراتب کوچک‌­تر شده است. جالب است بدانید که به طور متوسط اندازه فیزیکی اشغال شده توسط یک مگابایت اطلاعات، امروزه حدود 11 میلیارد برابر کوچک­‌تر از چیزی است که در دهه 50 بود.

اندازه هارد درایوها

14- اجازه دهید یک مثال بزنیم: حافظه داخلی 256 گیگابایتی گوشی هوشمندی که در جیب خود دارید، در سال 1958 به فضایی معادل 54 برابر استخر شنای المپیک نیاز داشت!

15- با تمام پیشرفت­هایی که در زمینه تولید هارد درایوها شاهد بوده‌­ایم، هنوز هم اساس کار این ابزارها مشابه همان نمونه‌های قدیمی است (حافظه­‌های SSD منظور ما نیست). در همه هارد درایوها، چه قدیمی و چه جدید، پلترهایی (Platter) وجود دارند که همواره در حال چرخیدن هستند و هِدی که به یک بازو متصل شده عمل خواندن و نوشتن اطلاعات را انجام می­دهد.

16- سرعت چرخش پلتر در هارد درایو بسیار زیاد است. بسته به نوع هارد درایو این سرعت بین 5400 تا 7200 دور در دقیقه می‌باشد.

بخش‌های مختلف هارد درایو

17- حرکت قطعات مکانیکی به کار رفته در هارد درایوها باعث ایجاد حرارت شده و در دراز مدت به هارد آسیب می‌رساند. افزایش صدای هارد یکی از نشانه‌های این مشکل است. رایانه‌­ها در هنگام کار صدای کمی دارند که مربوط به گردش فن­‌ها می‌­باشد، اما وقتی این صدا به شکل غیر عادی زیاد می­‌شود اولین قطعه‌­ای که در اغلب موارد باید به سراغش رفت، هارد درایو است.

18- شکی در این نیست که هر قطعه متحرکی به مرور زمان خراب شده و از کار می­‌افتد. به همین دلیل است که استفاده از درایوهای حالت جامد یا به اصطلاح SSD روز به روز بیشتر شده و این نوع حافظه‌­ها جایگزین هارد درایوهای سنتی می­‌شوند.

19- متأسفانه نه هارد درایوهای سنی و نه هاردهای SSD، هیچکدام عمر جاودانه ندارند و همین مسئله باعث می­‌شود که پشتیبان­‌گیری منظم از اطلاعات، از ارزش بالایی برخوردار بوده و همواره به کاربران توصیه شود.

حافظه‌­های DNA

20- با توجه به عمر محدود حافظه­‌های رایج، دانشمندان همواره به فکر استفاده از روش­‌های دیگری برای ذخیره اطلاعات هستند که در فیلم­‌های علمی تخیلی هم می­‌توانید نمونه‌­هایی از آن­‌ها را پیدا کنید. مواردی مانند حافظه­‌های سه‌­بعدی، حافظه­‌های هولوگرافیک، حافظه‌­های DNA و غیره.

21- حالا که صحبت از فیلم‌­های علمی تخیلی شد، جالب است بدانید که در یکی از اپیزودهای فیلم پیشتازان فضا (Star Trek)، کاراکتر ربات فیلم اشاره می‌­کند که مغزش 88 پتابایت اطلاعات در خود ذخیره کرده است!




 

منبع خبر : -
  • 25 شهریور 1396
  • َAghasi - Admin
  • 2101
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025