راهنمای جامع خرید روتر

به منظور انتقال داده یا اشتراک اینترنت وای فای در فضای خانه، دفتر کار و در بسیاری از مکان های دیگر استفاده از روتر، برای اکثر افراد ضروری است. روترها می توانند بهترین مسیر را برای انتقال داده­‌ها تعیین کنند و نقش مهمی را در شبکه ایفا می کنند. انتقال داده ها از طریق شبکه تلفن همراه به وای فای امکان پذیر است ولی هزینه های داده تلفن همراه گران تر است. بنابراین انتخاب روتر وای فای مناسب برای اکثر افراد کاربردی است.

از کارکردهای مهم روتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ایجاد محدودیت در broadcast
  • برقراری ارتباط میان مکان های دور از هم
  • ایجاد امنیت پیشرفته
  • گروه­بندی منطقی کاربران

انتخاب روتر بی سیم که از طریق آن Wi-Fi سریع و قابل اطمینان ارائه شود و همچنین پوشش بسیار خوبی داشته باشد، کار ساده ای نیست، به خصوص اگر تجربه خرید روتر نداشته باشید. تولیدکنندگان با استفاده از کلمات اختصاری و اصطلاحات روترها را توصیف می کنند که ممکن است شناخت و انتخاب روترها را برای برخی از کاربران دشوار کند.
اگرچه می توانید روتر سیمی را انتخاب کنید، اما ما یک مدل بی سیم را پیشنهاد می کنیم تا بتوانید از سیم کشی اترنت در اطراف خانه خود جلوگیری کنید. علاوه بر این، یک روتر بی سیم بهترین راه برای دسترسی به اینترنت با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت است. در این مقاله سعی شده است راهنمای خرید روتر را با شما به اشتراک بگذاریم، اگر شما قصد خرید یک روتر دارید توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

 


نکاتی که باید هنگام خرید یک روتر در نظر داشته باشید:
 

سرعت روتر

هنگام انتخاب روتر باید روی سرعت انتقال داده­ها و استانداردهای آن تمرکز کنید. در نظر داشته باشید که روترهای سری AC چند برابر سریعتر از روترهای سری N عمل می کنند و روترهای سری N چند برابر سریع تر از روترهای G عمل می کنند. به عنوان مثال اگر قصد دارید از روتر برای تماشای فیلم هایی با کیفیت 4K یا بازی های آنلاین استفاده کنید، روترهای سری AC سرعت بهتری را به شما ارائه خواهند داد.

اگر شما قصد دارید از روتر برای فضای خانه یا دفتر کار کوچک استفاده کنید نیازی نیست برای سرعت بیشتر هزینه بالایی پرداخت کنید، روترهای ارزان قیمت با سرعت بین 20 تا 30 مگابایت بر ثانیه ممکن است برای شما کافی باشد و البته در برخی از روتر ها با استفاده از پورت های اترنت می توانید سرعت بیشتری تا حداکثر 1300 مگابایت بر ثانیه بهره مند شوید. در صورتیکه شما قصد دارید روتری با سرعت بالاتر داشته باشید، لازم است هزینه بیشتری پرداخت کنید و روتری حرفه ای تهیه کنید. بسیاری از تولیدکنندگان حداکثر پهنای باند "نظری" را در جعبه های خود ذکر می کنند. شما عددی از 350 مگابایت در ثانیه تا 3،500 مگابایت در ثانیه در مشخصات روترها مشاهده خواهید کرد، البته در نظر داشته باشید که در فضاهایی که در آن دیوارها، درها، لوازم خانگی و سایر موانع، وجود دارند باعث می شود تا سرعت نظری دستگاه با توان عملیاتی متفاوت باشد.
 

تعداد باند روتر

بسیاری از تولید کنندگان سالهاست که روترهای دو باند را تولید می کنند، البته اخیرا برخی روترهای سه باند نیز تولید می کنند. روتر دو باند به معنای مجهز بودن روتر به دو رادیو است، یکی با باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز و دیگری با باند فرکانس 5 گیگاهرتز کار می کند. این امکان را برای شما فراهم می کند تا دو شبکه بی سیم جداگانه راه اندازی کنید. باند 2.4 گیگاهرتز با فرکانس کمتری نسبت به باند 5 گیگاهرتز کار می کند و دامنه بهتری را ارائه می دهد اما سرعت باند 5 گیگاهرتز از باند 2.4 گیگاهرتز بیشتر است و در نفوذ از دیوارها و سایر ساختارها کیفیت بیشتری دارد. روتر های تک باند تنها از باند 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند که ممکن است برای برخی از کاربران کافی باشد اما اگر شبکه شلوغ باشد و قصد داشته باشید از برنامه های ویدئویی، بازی ها و سایر برنامه های سنگین استفاده کنید بهتر است از روترهای دو باند استفاده کنید. روترهای دو باند می توانند از دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی پشتیبانی کنند و بار شبکه را سبک کنند به عنوان مثال می توانید برای جستجو ها و برنامه های سبک را روی باند 2.4 گیگاهرتز تنظیم کنید و برنامه های سنگین تر مثل پخش آنلاین ویدئو و یا بازی های آنلاین را روی باند 5 گیگاهرتز تنظیم کنید.

اگر دستگاه های همراه زیادی در یک شبکه دارید و یا شبکه بسیار شلوغی دارید، برای کارایی بیشتر و مدیریت داده ها باید آنها را در قالب سه باند گسترش دهید، و برای اینکار از روترهای سه باند استفاده کنید. روترهای سه باند، یک باند 5 گیگاهرتزی بیشتری نسبت به روتر دو باند دارند، البته روترهای سه بانده محدود هستند، زیرا تعداد بسیار کمی از افراد به آنها احتیاج دارند. این روترها می توانند در یک خوابگاه یا شرکت بزرگ مفید باشند اما برای خانه یا شرکت های کوچک یا متوسط ​​ضروری نیستند.


 


پوشش دهی روتر

دستگاه روتر را در مکان مناسبی قرار دهید تا دیوارها و وسایل دیگری روی سرعت روتر تداخل ایجاد نکند. برای اینکه بتوانید بهترین مکان برای قرار دادن روتر را پیدا کنید، می توانید از نرم افزارهای موجود در بازار استفاده کنید و یا از روترهای گران تری که پوشش دهی بالاتری دارند استفاده کنید. معمولا میزان پوشش دهی دستگاه با تعداد و قدرت دسی بل آنتن های آن سنجیده می شود.


مدیریت امنیت وای فای
شبکه های بی سیم به همان اندازه که عملکرد و استفاده از اینترنت را برای کاربران راحت می کنند، ناامن نیز هستند. لازم است که برای امنیت شبکه خود اقداماتی را انجام دهید تا احتمال هک شدن و سواستفاده از شبکه شما حداقل و نزدیک به صفر برسد. هنگام خرید یک روتر مطمئن شوید که دستگاه شما از WPA2 پشتیبانی کند. اما امروزه بسیاری از دستگاه ها با WPA3 ارائه می شوند، که امنیت قوی تری را نیز فراهم می کند، بنابراین در صورت امکان روتری را تهیه کنید که از WPA3 پشتیبانی کند و فقط از WPA2 به عنوان گزینه بازگشتی استفاده کنید.
همچنین به خاطر داشته باشید که برخی از روترها با توجه به امنیت سازمانی و حفظ امنیت شبکه های خانگی طراحی شده اند. این دستگاه ها دارای ویژگی های اضافی بسیاری هستند، از جمله امکان افزودن رمزگذاری اضافی، نظارت بر دستگاه ها، مسدود کردن کاربران ناخواسته از شبکه و حتی دیدن مواردی که افراد در حال استفاده هستند.
 

ویژگی بازی روترها

اتصال آنلاین ایده آل برای بازی همیشه یک کابل اترنت سیمی خواهد بود، زیرا بهترین عملکرد باثبات را ارائه می دهد. اما این امکان برای بازی های آنلاین موبایل و تبلت امکان پذیر نیست. برخی از روترها دارای ویژگی های اختصاصی بازی هستند که به طور خاص بسته داده های عنوان شده به بازی ها و اتصالات با سرورهای بازی را در اولویت قرار می دهند. گیمرها در نظر داشته باشند که روتری را تهیه کنند که از این ویژگی پشتیبانی کند تا از بازی آنلاین با بهترین سرعت اینترنت لذت ببرید.
 
 
VPN ، آنتی ویروس، فایروال و سایر ویژگی های پیشرفته
برخی از روترها ویژگی های پیشرفته مفیدی مانند سرورهایVPN ، آنتی ویروس و سایر ویژگی های امنیتی را ارائه می دهند که می توانند از شبکه Wi-Fi شما در برابر بدافزار و حملات خارجی محافظت کنند. ممکن است چنین ویژگی هایی را در روترهای ارزان قیمت با سخت افزار ضعیف هم مشاهده کنید که البته نمی توانند این ویژگی ها را به خوبی اجرا کنند. بنابراین اگر این ویژگی ها برای شما اهمیت بالایی دارد حتما روترهایی با سخت افزار پیشرفته که از این ویژگی ها با کیفیت مناسب پشتیبانی می کنند تهیه نمائید.
 
پورت USB
برخی از روترها از پورت های USB پشتیبانی می کنند که می توانید هارد اکسترنال یا حافظه فلش مموری خود را به آن متصل کنید و داده های آن را سایر دستگاه ها به اشتراک بگذارید و یا یک مودم GPRS با قابلیت اتصال USB به آن متصل نموده و اینترنت را بواسطه آن در شبکه به اشتراک بگذارید.

کدام برند بهتر است؟
هنگام خرید یک روتر بهتر است سراغ برندهایی بروید که توانسته اند اعتماد کاربران را بدست بیاورند. در حال حاضر کمپانی­‌های بسیاری در این زمینه فعال هستند که از جمله بهترین آنها می تواند به برندهای زیر اشاره کرد:
Lynksys, Asus, Zyxel, TP-link, D-Link, Mikrotik, Tenda, Engenius

 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین روترها موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.









 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 01 فروردین 1400
  • َAghasi - Admin
  • 901

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025