راهنما و نکات حین خرید کارت شبکه

خرید کارت شبکه ممکن است کمی گیج کننده باشد، به خصوص برای افرادی که برای اولین بار قصد خرید کارت شبکه را داشته باشد. کارت شبکه را ممکن است در بازار با عناوینNetwork Adaptor ,Network Card  و یا NIC که مخفف عبارت Network Interface Card به معنای کارت واسطه شبکه است، بشناسید.
در هنگام خرید کارت شبکه می توان موارد زیادی را در نظر گرفت، اما برخی از مهمترین آنها سرعت، قابلیت رابط و کیفیت کلی است که اغلب به تولید کننده مربوط می شود. در روزهای ابتدایی اتصال بی سیم، انتخاب کارت اغلب کاری مهم بود که حداقل نیاز به درک کمی از سخت افزار مربوطه داشت.
این فناوری طی سالها پیشرفت کرده است، اما مفهوم اصلی آن تغییری نکرده است. بزرگترین تفاوت امروز این است که اغلب کامپیوتر ها کارت شبکه را به صورت  Built-Inدارند که این مفهوم را می رساند که کارت شبکه ه مادربرد متصل است و به عنوان بخشی از مادربرد به شمار می رود و کاملا دور از دسترس هستند. اما می توان آن را ارتقاء داد، به همین ترتیب، امروزه یکی از مهمترین موارد در خرید کارت بی سیم مطابقت با سایر سخت افزار کامپیوترتان است تا بتوانید با توجه به سرعت، امنیت یا سهولت دسترسی، ارتقا دهید. انواع مختلف NIC (کارت های واسطه شبکه) موجود در بازار مانند کارتPCIe ، آداپتور شبکه USB و غیره نیز خرید را کمی پیچیده می کند. پس چگونه کارت شبکه انتخاب کنیم؟
 

انواع کارت شبکه وایرلس

کارت NIC را می توان بر اساس نوع رابط به کارت های شبکهPCI ،PCI-X ، PCIe و آداپتورهای شبکه USB طبقه بندی کرد. به طور کلی، سه نوع کارت شبکه مبتنی بر PCI برای قرار دادن اسلات مربوطه در مادربرد دستگاهها مانند رایانه های خانگی، لپ تاپ، کنسول بازی، سرورها و... استفاده می شود، در حالی که آداپتور شبکه USB (گذرگاه سریال جهانی) یک استانداردExternal   (خارجی) است
.

 
 
کارت شبکه با اتصال USB:
این نوع کارت شبکه از طریق درگاه USB به دستگاه متصل می شود و بعد از نصب درایو مرتبط با مدل کارت شبکه، به راحتی قابل استفاده خواهد بود. معمولا این نوع کارت شبکه دارای آنتن داخلی است ولی در برخی از مدل ها برای افزایش قدرت دریافت سیگنال دارای آنتن خارجی نیز هستند. برخی از مدل های این نوع کارت شبکه دارای سیم و پایه هستند تا بتوان کارت شبکه را به جای پشت کیس کامپیوتر، روی میز قرار داد تا سیگنال قوی تری را دریافت کند.
 

کارت شبکه با اتصال PCI:

کارت شبکه PCI (Peripheral Component Interconnect) در سال 1990 تولید شده است که دارای عرض ثابت 32 بیت (133 مگابایت بر ثانیه انتقال داده) و 64 بیت (266 مگابایت بر ثانیه انتقال داده) است. سپس به تدریج کارت PCI-X جای PCI را گرفت. کارت شبکهNIC  نوع PCIe مخفف عبارت Peripheral Component Interconnect eXtended و آخرین استاندارد رابط است. طرح سخت افزاری آن متفاوت است و در بازار، x1، x2، x4، x8 و x16 چهار اندازه معمول فیزیکی کارت های شبکه PCIe express هستند. از آنجا که سازوکار سخت افزاری PCIe با PCI و PCI-x متفاوت است، کارت PCIe نمی توانید در شکاف PCI یا PCI-X قرار دهید و یا بالعکس.
دقت داشته باشید که کارت های شبکه NIC نوع PCIe جزء محبوب ترین نوع کارت های شبکه در بازار هستند، زیرا کارت های PCI وPCI-X  معمولا با دستگاه های قدیمی سازگار هستند.
 

کارت شبکه با اتصال PCMCI:

این نوع از کارت شبکه مخصوص لپ تاپ هستند. اکثر لپ تاپ های نسل قدیم کارت شبکه وایرلس نداشتند، به همین دلیل استفاده از این نوع کارت شبکه می تواند گزینه مناسبی برای این دسته از لپ تاپ ها باشد. البته توجه داشته باشید که برای لپ تاپ ها می توانید از کارت شبکه با اتصال USB نیز استفاده کنید.
 

استاندارد کارت شبکه

با توجه به نوع استانداردی که یک کارت شبکه وایرلس از آن پشتیبانی می کند، هر چه کارت شبکه سیگنال قوی تری را دریافت کند می تواند سرعت وایرلس بیشتری را ارائه دهد. معمولا کارت هایی که از استاندارد 802/11g پشتیبانی می کنند، محبوب تر هستند زیرا می تواند سرعتی تا 54 مگابایت بر ثانیه را فراهم کند. استاندارد 802/11b یکی دیگر از انواع استاندارد است که سرعت کمتری نسبت به استاندارد 802/11g دارد و معمولا سرعتی حدود 11 مگابایت بر ثانیه را فراهم می کند و البته نسبت به نوع قبلی مقرون به صرفه تر نیز است و معمولا برای دستگاههای نسل قدیمی می تواند مناسب باشد. استانداد 802/11n نسبت به نسخه g سرعت بیشتری دارد.
 
 

سرعت کارت شبکه را بررسی کنید

یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید یک کارت شبکه وایرلس باید در نظر داشته باشید، بررسی سرعت آداپتور کارت شبکه است. اطمینان حاصل کنید که سرعت کارت NIC جدید شما متناسب با سرعت شبکه شما باشد. به عنوان مثال، اگر ISP شما حداکثر 1 گیگابایت سرعت ارائه می دهد، نمی توانید انتظار داشته باشید كه با كارت 10 گیگابایتی به سرعت 10 گیگابایت برسید.
 
سرعت انتقال در کارت های شبکه متفاوت است. هنگامی که در مشخصات یک کارت شبکه عدد 10/100/1000 Mbps درج شده بود، بدین معناست که شبکه اترنت گیگابیتی که با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت در ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه انتقال می یابد. رایانه های بسیار قدیمی محدود به 10 مگابیت بر ثانیه هستند و اکثر رایانه ها از سرعت 10/100 یا 10/100/1000 پشتیبانی می کنند. به طور خلاصه سرعت 10/100/1000 Mbps یعنی از سرعت 10 مگابایت بر ثانیه تا 1000 مگابایت بر ثانیه (1 گیگابایت بر ثانیه) پشتیبانی می کند.
 

کارکردهای کارت شبکه را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که عملکردهای کارت شبکه وایرلسی که انتخاب کردید، بتواند نیازهای اصلی شما را برآورده کند. اگر فقط قصد دارید که به اینترنت متصل شوید، همه کارت های NIC می توانند این کار را انجام دهند. اما اگر نیاز به پشتیبانی از ویژگی پیشرفته مانند FCoE کانال فیبر از طریق اترنت و یا ... را دارید باید هنگام خرید مشخصات کارت شبکه مورد نظرتان را با دقت بررسی کنید و یا از فروشنده راهنمایی بگیرید تا مطمئن شوید که کارت شبکه منتخب شما از عملکردهای مورد نیاز شما پشتیبانی می کند یا خیر. هنگام انتخاب نوع آداپتور شبکه، سایر عوامل نباید نادیده گرفته شوند.
 

اتصال کارت شبکه LAN به مادربرد را بررسی کنید

کارت شبکه هایی که Built-In هستند باید به مادربرد متصل شوند، این کارت شبکه ها داده ها را از گذرگاه داده که اصطلاحا آن را BUS می نامیم، دریافت کند. داده ها توسط اسلاتی که کارت شبکه در آن جایگذاری شده به کارت شبکه منتقل می شود. امروزه معمولا کارت های شبکه به اسلات PCI متصل می شوند که برای این اتصال کارت را به آرامی به داخل اسلات فشار دهید تا در جای خود قرار گیرد.
 

انتخاب برند کارت شبکه

مانند خرید هر سخت افزاری کیفیت کلی محصول مهم است. به خصوص برای کاربران تازه کار رایانه، ممکن است انتخاب تولید کننده ای که پشتیبانی فنی از محصول آنها ارائه دهد مفید باشد. بنابراین هنگام خرید کارت شبکه وایرلس مطمئن شوید که کارت شما دارای گارانتی معتبر باشد.
کمپانی های متعددی نسبت به تولید کارت شبکه وایرلس اقدام کرده اند که برخی از آنها عبارتند از:
ASUS, D-LINK, LINKSYS, TENDA, TP-LINK, TSCO, …
 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین کارت شبکه موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 24 فروردین 1400
  • َAghasi - Admin
  • 755

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025