معرفی انواع فن سی پی یو: نکاتی برای انتخاب بهتر و خرید فن CPU

هر کامپیوتری به یک مادربرد و هر مادربردی به یک پردازنده نیاز دارد، پردازنده مرکزی یا سی پی یو مخفف (Central Processing Unit) است و این سی پی یو ها هستند که تعیین می کنند که یک کامپیوتر چه میزان داده به صورت همزمان را می تواند اداره کند، بنابراین سی پی یو یکی از مهم ترین قطعات کامپیوتر محسوب می شود و در صورتی که کارکرد سی پی یو دچار اختلال شود، عملکرد کامپیوتر شما نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
سی پی یو هنگام کار گرمای زیادی را تولید می کند و به همین دلیل از شایع ترین مشکلات پیش آمده برای سی پی یو داغ شدن بیش از حد آن است که در اینجا فن سی پی یو، به عنوان اصلی ترین بخش سیستم خنک کننده، وظیفه دارد تا CPU را خنک نگه دارد و از آسیب دیدن آن جلوگیری کند.
اگر خنک کننده سی پی یو در سیستم شما به درستی کار نمی کند، شما می بایست به فکر خرید یک فن سی پی یو جدید باشید. خرید فن سی پی یو نیاز به تحقیقات زیادی دارد که در ادامه این مطلب شما با انواع فن سی پی یو آشنا خواهید شد.

قبل از اقدام به خرید فن سی پی یو به نکات زیر توجه کنید:

 

سیستم شما قطعا به سیستم خنک کننده پردازنده نیاز دارد

معمولا تهویه کیس یه این صورت است که گرمای سی پی یو از طریق فن به داخل کیس وارد میشود و فن های بالا و یا پشتی کیس گرمای اضافی را به بیرون منتقل میکند و فن هایی جلویی کیس هوای خنک را وارد کیس میکند. یکی از تصمیمات مهمی که برای ارتقا یا تهیه قطعات سیستم شخصی خود (پی سی) باید بگیرید انتخاب فن پردازنده مناسب میباشد.
پردازنده های رده متوسط و بالای امروزی توان حرارتی بسیار بالایی دارند برای پایین آوردن دمای پردازنده نیاز به فن خنک کننده  مناسب داریم تا زمانی که از کامپیوتر خود پردازشهای سنگین گرفته و یا به عبارت دیگر، سیستم خود را تحت فشار میگذاریم، دمای پردازنده ما در حد معمول و ایمن باشد.

بهترین دمای مناسب برای پردازنده کمتر از شصت درجه سلسیوس است. دمای بین شصت تا هفتاد درجه، به این معنی است که دما هنوز در محدوده قابل قبول است ولی دمای پردازنده بالاتر از حد ایده آل میباشد، در این حالت اولین پیشنهاد، گردگیری و تمیز کردن فن و هیت سینک و تعویض خمیر سیلیکون بین فن و پردازنده است. و اگر این راهکار مشکل را حل نکرد، احتمالا فن، کارایی سابق را ندارد.

دمای بین هفتاد تا هشتاد درجه: چنین دمایی بیش از حد معمول بوده مگر این کم بخواهید از حداکثر توان پردازنده یا بشکل اورکلاک شده و موقت، استفاده کنید. مدنظر داشته باشید که اگر پردازنده شما اورکلاک شده است حتما فن سالم بوده، و مطمئن شوید که گرد و غبار  محفظه های مربوط به گردش هوا را مسدود نکرده باشد.

دمای بین هشتاد تا نود درجه: چنین محدوده‌ای از گرما برای وضعیت بلندمدت پردازنده اصلا مناسب نیست. برای رسیدن به دمای استاندارد CPU ابتدا از سالم بودن فن‌ها و نبود گرد و خاک اطمینان حاصل کنید و اگر پردازنده را اورکلاک کرده‌اید و به‌خصوص اگر ولتاژ آن را تغییر داده‌اید، فشار پردازنده را کاهش دهید. البته در این زمینه باید خاطرنشان کنیم برخی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند هنگام اجرای بازی‌های سنگین، پردازنده دمای پردازنده آن‌ها شاید به حدود ۸۰ درجه برسد که چنین موضوعی طبیعی است ولی اگر دمای آن از ۸۵ درجه عبور کرد، جای نگرانی است.

دمای بیش از نود درجه: اوضاع بسیار خطرناک است
 



چه نوع خنک کننده سی پی یو مناسب سیستم رایانه شما است

ابتدا باید سوکت سی پی یو مادربرد را در نظر گرفت.
دوم باید ارتفاع موجود بین قسمت فوقانی پردازنده را با پنل کیس اندازه بگیرید
سوم فضای موجود مادربرد در اطراف سی پی یو را بررسی کنید
چهارم تعیین کنید که سرعت فن سی پی یو مورد نیاز چقدر باید باشد
پنجم TDP پردازنده خود را پیدا کنید. ( TDP گرمای خروجی پردازنده شما است که که با واحد وات اندازه گیری می شود.)
ششم هزینه فن و نوع سامانه خنک کنندگی آن
 
تقسیم بندی نوع سوکت فن های پردازنده
برخی از سوکت های پردازنده اینتل: 775/1156/1155/1150/1151/1200
برخی از سوکت های پردازنده ای ام دی: (AM2/AM2+/AM3/AM3+/AM4)

 

انواع مکانیزم های خنک کنندگی فن های سی پی یو

خنک کننده های سی پی یو سه نوع هستند: خنک کننده هوایی (Air Cooler)، خنک کننده آبی (Water Cooler)، خنک کننده مدار باز


خنک کننده های بادی (Air Coolers):

این مدل خنک کننده ها شامل چند جزء هستند: هیت سینک، فن، رادیاتور و لوله های انتقال حرارت
 
مدل خنک کننده بادی، با عبور جریان هوا با استفاده از پره های هیت سینک، پردازنده را خنک نگه می دارد. این هیت سینک با استفاده از خمیر سیلیکون روی CPU نصب می شود و یک یا دو عدد فن نیز روی هیت سینک نصب می شود تا با ایجاد جریان هوا به خنک نگهداشتن پردازنده کمک کند. سرعت حرکت پره های فن بشمل هوشمند، به دمای پردازنده بستگی دارد، به این صورت که هر چه گرمای سی پی یو افزایش پیدا کند، سرعت حرکت پره های فن سی پی یو نیز افزایش می یابد.
نصب این خنک کننده نسبت به انواع دیگر راحتتر است.
 
مثالی از فن های هوایی

 

:Cooler Master Hyper 212 LED Turbo

این سری از خنک کننده های بادی شامل دو عدد فن در دو طرف هیت سینک میباشد میتواند یک انتخاب خوب برای کسانی که به دنبال یک خنک کننده اقتصادی با بازدهی بالا هستند باشد.
سرعت
گردش این فن ها از ششصد تا هزار و ششصد دور در دقیقه میتواند برسد
شما میتوانید برای پردازنده با سوکت های اینتل و ای ام دی خود از این خنک کننده استفاده
نمایید.


 


:Cooler Master MasterAir MA610P RGB

این خنک کننده میتواند انتخاب خوبی برای کسانی که در کنار خنک کنندگی، ظاهر و نورپردازی برایشان اهمیت بسیاری دارد، باشد.
این سری از دو فن قدرت مند با سرعت گردش از ششصد تا هزار و هشصد دور دقیقه را برخوردار است
که میتواند انتخاب خوبی برای پردازنده های اورکلاک شده باشد.


 
 


خنک کننده مایع (Liquid Cooling):

خنک کننده های مایع، همانند خنک کننده های هوا عمل میکنند با این تفاوت که از مایعات برای انتقال سریعتر حرارت، بجای لوله های مسی استفاده میکنند. خنک کننده های آبی نیز شامل چند جزء هستند: لوله های ارتباطی، پمپ، رادیاتور، مایع خنک کننده، فن، بلاک مسی.
در لیکویید کولینگ ها، حرارت سی پی یو توسط یک قطعه، به مایع منتقل می شود، مایع توسط پمپ به سمت رادیاتور رفته و حرارت مایع به پره های رادیاتور منتقل می شود. با استفاده از فن ها، جریان باد در بین پره های رادیاتور حرکت کرده و باعث انتقال حرارت به محیط خارج می شود مایع خنک شده، مجددا بروی سی پی یو برمیگردد و جریان خنک سازی ادامه خواهد داشت معمولا خنک کننده های مایع در سه سایز 120.240.360 میباشد که جزئیات مشخصات متفاوتی با یکدیگر دارند.


 

 

:Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB

این سری از خنک کننده های مایع دارای سه فن با گردش 650 تا 2000 دور در دقیقه است.
که نسبت به سری های سه فن خود از قدرت بیشتری برخوردار است
پیشنهاد میکنیم
که اگر از سیستم و پردازنده تحت فشار استفاده مینمایید، این فن میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

 
   
 
    


:Cooler Master MasterLiquid Lite 240

اگر می خواهید یک خنک کننده با بازدهی بالا داشته باشید که قیمت آن مناسب باشد، این سری بدلیل حذف نورپردازی فن و پمپ، میتواند یک خنک کننده اقتصادی باشد.
دور فن های این خنک کننده از 650 تا 2000 دور در دقیقه
است.
 


خنک کننده های مدار باز یا بست (Open And close Loop Coolers):

خنک کننده های مایع یا لیکویید کولینگ در مدلهای متنوعی وجود دارند. کننده های مایع مدار باز یا Open-Loop و خنک کننده های مایع مدار بسته یا Close-Loop که به آنها AIO نیز گفته می شود. در راهنمای خرید خنک کننده سی پی یو به این محبث به صورت کامل اشاره شده است.

 

1. بلوک آب
2. مخزن
3. رایاتور و فن
4. لوله
5. اتصالات و آداپتور ها
6. مایع خنک کنند
ه
 
سیستم خنک کننده آب در مقایسه با سیستم های معمولی سه ویژگی اصلی دارند
1. کنترل دما: ما با استفاده از این خنک کننده آبی می خواهیم دما را از جزئی به جزء دیگر کاهش دهیم و باید دما را در سراسر حلقه کاهش دهیم تا مطمئن شویم هیچ جزئی بیش از حد گرم نیست. این نکته که هر جزء آستانه گرمایی خاص خود را دارد بسیار مهم است.
2. کاهش نویز: سیستم خنک کننده مایع به اندازه کافی دمای سیستم را پایین می آورد و آن را خنک می کند و فن سیستم مجبور نیست که به مقدار زیاد کار کند و سر و صدا تولید کند. به همین دلیل واترکولینگ باعث کاهش نویز می شود. 
3. طراحی زیبا: واترکولینگ ها اغلب به خاطر طراحی هایشان دارای ظاهری جذاب تر نسبت به فن ها هستند.

چگونگی کارکرد این خنک کننده:
شیوه کار تمام خنک کننده های آبی توسط قانون ترمودینامیک تعریف می شود. طبق این قانون، گرما از جسم گرم به جسم سرد انتقال می یابد. این مدل خنک کردن توسط خنک کننده مایع در رادیاتور ماشین هم دیده می شود.

شرح اجزای اصلی خنک کننده مایع:

این مدل پمپ اغلب از نوع گریز از مرکز است. که یکی از اجزای مهم خنک کننده های آبی بوده و شدت جریان مایع خنک کننده را کنترل می کند. این نکته در پمپ ها حائز اهمیت است که نباید بیش از حد گرم شوند. شدت جریان یافتن مایع بسیار مهم است زیرا اگر به سرعت درون لوله ها حرکت کند نمی تواند گرما را جذب کند و اگر به آرامی حرکت کند گرمای زیادی در اطراف قطعات حساس جمع می شود.
 
مایع بکار رفته درون واتر کولینگ:
اغلب برای خنک کنندگی از آب مقطر استفاده می کنند زیرا تشکیل رسوب نمی دهد. خنک کننده ترکیبی از آب مقطر و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی گالوانیک و کشتن موجودات زنده است. این مایع خنک کننده در داخل لوله ها حرکت می کند و سبب کاهش دمای قطعات می شود
.
 
لوله ها:
این مایع که در قسمت بالا آن را شرح دادیم از طریق لوله ها به کار خنک کنندگی می پردازند. که این لوله ها دارای جنس و رنگ و اندازه های متفاوتی می باشند
.

رادیاتور و فن:

رادیاتور تابع اصلی برای خنک کردن خنک کننده (یعنی مایعات خنک کننده) داخل حلقه مایع است. وقتی که مایع از طریق لوله عبور می کند، باله های رادیاتور شروع به جذب گرما از خنک کننده می کنند و سپس باله ها توسط فن هایی که به رادیاتور متصل هستند، سرد می شوند.
 
بعد از انتخاب نوع سیستم خنک کننده، نوبت آن رسیده است که اقدام به خرید فن سی پی یو کنید اما قبل از آن به نکاتی که پیشتر اشاره شد بپردازیم.
 
شما با انواع خنک کننده های پردازنده و روش کار آنها آشنا شدید، حال اگر برای شما قیمت و سهولت کار با سیستم خنک کننده ی CPU اهمیت بیشتری دارد، ما به شما استفاده از خنک کننده های هوایی را پیشنهاد میدهیم. فن های هوایی ارزان ترین سیستم های خنک کننده پردازنده موجود در بازار هستند و نصب آسانی دارند.
 
ابتدا نوع سوکت پردازنده را بررسی کنید، سوکت های سی پی یو انواع مختلفی دارند که شما از طریق جستجوی اینترنتی یا با استفاده از دفترچه راهنما می توانید نوع سوکت سی پی یو را پیدا کنید. انواع سوکت سی پی یو شامل:

Intel LGA775
Intel LGA1155.
AMD AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1و FM2
 
توجه داشته باشید که تفاوت بین سوکت ها باعث می شود تا روش نصب فن نیز متفاوت باشد، پس به خاطر داشته باشید که حتما به طور دقیق نوع سوکت سی پی یو خود را تعیین کنید.
 
دوم ارتفاع موجود بین قسمت فوقانی پردازنده را با پنل کیس اندازه بگیرید تا به اشتباه فن پردازنده، بلندتر از فضای موجود خریداری نکنید.
 
سوم فضای موجود مادربرد در اطراف سی پی یو را بررسی کنید. بعضی از مادربردها اجزایی را در اطراف سی پی یو قرار داده اند که انتخاب شما را برای فن پردازنده محدود می کند، شما باید فضای اطراف سی پی یو را با اجزاء اطرافش اندازه گیری کند تا بدانید خنک کننده پردازنده ی شما باید حداکثر چه ابعادی را داشته باشد.
 
چهارم تعیین کنید که سرعت فن سی پی یو مورد نیازتان چقدر باید باشد. بعضی از مادربردها از رابط سه پینه فن پردازنده استفاده کرده اند که این بدین معناست که سرعت فن پردازنده را مادربرد تنظیم می کند و معمولا روی حداکثر سرعت فن طراحی شده اند.
 
پنجم TDP پردازنده خود را پیدا کنید. فن ها دارای TDP هستند که با وات اندازه گیری می شود که نشانگر میزان دمایی هست که فن می تواند از پردازنده خارج کند.
 
برای اینکه بهترین خرید فن پردازنده را داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم به صفحه خنک کننده CPU در فروشگاه تک رایان مراجعه کنید و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.
 










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 15 اردیبهشت 1400
  • َAghasi - Admin
  • 7795

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025