چگونه مانیتور گیمینگ مناسب انتخاب کنم؟

تعداد گیمرها روزانه افزایش می یابد و گیمرهای حرفه ای نیاز به یک سیستم گیمینگ دارند که بدون یک مانیتور گیمینگ، نمی توانید یک سیستم گیمینگ کامل داشته باشید. گیمرها نسبت به سایر کاربران بیشتر علاقه مند و آشنا به فناوری هستند، با این حال ممکن است گاهی خرید یک مانیتور گیمینگ برای گیمرها نیز پیچیده باشد. ما در این مقاله سعی داریم شما را با نکات کلیدی هنگام خرید مانیتور گیمینگ آشنا کنیم.

 

نکات بسیاری وجود دارد که باید هنگام خرید مانیتور گیمینگ در نظر گرفت. در این مقاله سعی شده است به نکات کلیدی و حائز اهمیت پرداخته شود. شامل:
 
  1. رزولوشن
  2. اندازه صفحه نمایش
  3. نرخ تازه سازی تصویر
  4. زمان پاسخ دهی
  5. زاویه دید
  6. پنل نمایشگر

برای خرید مانیتور گیمینگ بهترین قیمت بازار به فروشگاه تک رایان مراجعه نمائید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.
 

رزولوشن:

مهم ترین عاملی که هنگام خرید یک مانیتور گیمینگ باید در نظر داشته باشید، رزولوشن آن است. رزولوشن نشانگر تعداد پیکسل هایی است که در صفحه نمایش استفاده شده است، مقدار پیکسل ها معمولا به صورت یک جفت اعداد زوج نمایش داده می شوند. هر چه عدد رزولوشن بالاتر باشد نشانگر آن است که تعداد پیکسل های آن صفحه نمایش بالاست و بنابراین شما تصاویر را با جزئیات بالاتری و کیفیت بهتری مشاهده خواهید کرد. مانیتورهای گیمینگ معمولا در وضوح 2K، FULL HD و 4K در بازار موجود هستند. رزولوشن مانیتورهای Full HD، 1080×1920 پیکسل و رزولوشون مانیتورهای 2K، 1440×2560 پیکسل و رزولوشن های مانیتورهای 4K، 2160×3840 پیکسل تولید شده اند.
یکی از موانعی که معمولا برای گیمرها وجود دارد، محدودیت هاس سخت افزاری است. هنگام انتخاب حتما محدودیت های سخت افزاری خود را در نظر داشته باشید. لازم است هنگام انتخاب رزولوشن مد نظرتان ابتدا قدرت کارت گرافیک سیستم خود را بررسی کنید.

 

اندازه صفحه نمایش:

انتخاب اندازه صفحه نمایش کاملا بستگی به سلیقه ی شما دارد. البته بهتر است قبل از انتخاب مانیتور، میزان فضایی را که برای مانیتورتان در نظر گرفته اید بررسی کنید و همچنین در نظر داشته باشید که وضوح تصویر با اندازه مانیتور به یکدیگر مرتبط هستند و به یاد داشته باشید که اندازه صفحه نمایش تا حدودی تعیین کننده ی رزولوشن مانیتور گیمینگ شماست. به عنوان مثل اگر رزولوشن ایده آل برای شما 1080 پیکسل می باشد نباید اندازه صفحه نمایش بزرگتر از 24 اینچ انتخاب کنید.
 

نرخ تازه سازی تصویر:

نرخ تازه سازی تصویر که در بعضی جاها آن را با اسم نرخ به روز رسانی تصویر نیز خواهید دید، نشانگر تعداد تصویری است که در زمان 1 ثانیه یک مانیتور می تواند نشان دهد و هر چه عدد آن بالاتر باشد بهتر است. نرخ تازه سازی تصویر معمولا 60 هرتز است اما کارت گرافیک سیستم شما باید بتواند از این میزان نرخ تازه سازی پشتیبانی کند و همینطور اگر کارت گرافیک شما توانایی رندر کردن 100 هرتز را داشته باشد ولی مانیتور شما نرخ تازه سازی 60 هرتز را داشته باشد، شما همچنان تصاویر را با نرخ 60 هرتر تماشا خواهید کرد.
برای گیمرهای حرفه ای نرخ تازه سازی تصویر بالا خیلی مهم است. شاید اختلاف زمان اندک در نشان دادن تصویر از نظر سایر کاربران چندان اهمیت نداشته باشد و یا قابل تشخیص نباشد ولی برای یک گیمر حرفه ای این اختلاف زمان روی سرعت عکس العمل گیمر موثر است و می تواند باعث برد یا باخت گیمر در بازی شود.

به طور خلاصه:
  • نرخ تازه سازی بالاتر بهتر است.
  • 60 هرتز کمترین حد است.
  • 240 هرتز نرخ بالایی است ولی  شما برای اجرای بازی ها با این نرخ فریم به کارت گرافیک حرفه ای نیاز دارید تا از مانیتور گیمینگ سریع بهره مند شوید.
 
 


زمان پاسخ دهی (response time):

ویژگی دیگری که به زمان مرتبط است، زمان پاسخ دهی است. این ویژگی نشانگر مدت زمانی است که یک پیکسل تغییر رنگ را نمایش می دهد. سرعت پاسخ دهی بستگی به پنل و تکنولوژی مانیتور دارد و هر چه عدد آن کمتر باشد بهتر است. برای گیمر ها بهتر است مانیتوری را انتخاب کنند که کمترین زمان پاسخ دهی را دارد به خصوص کاربرانی که بازی های اکشن بسیاری انجام می دهند و یا طرفدار بازی های مسابقه ای که حرکت بالایی دارند، هستند. معمولا مانیتورهای گیمینگ نرخ زمان پاسخ دهی بین 1 تا 5 میلی ثانیه دارند که نرخ مناسبی است.
 
مواردی که باید برای زمان پاسخ به خاطر داشته باشید:
 
زمان پاسخ دهی 5 میلی ثانیه یا سریعتر را انتخاب کنید
1 میلی ثانیه یک گزینه رایج است که به شما توصیه می کنیم
زمان پاسخ دهی سریع، تاری حرکت و شبح را به حداقل می رساند.
 

زاویه دید:

این ویژگی نشانگر آن است که تا چه زاویه ای اگر به مانیتور نگاه کنید رنگ ها واقعی هستند. اگر خارج از زاویه ی دید به صفحه نمایش نگاه کنید رنگ ها و کیفیت تصویر غیرواقعی و تار می شود.
 
پنل نمایشگر:
یکی از مهم ترین بخش مانیتور گیمینگ پنل است که سه نوع دارد: TN، VA, IPS
 
 
پنل TN: این نوع پنل زمان پاسخ دهی بالایی دارد اما کیفیت رنگ و زاویه دید گسترده ای ندارند. البته این نوع پنل ها ارزان قیمت و مقرون به صرفه هستند
پنل IPS: در این نوع پنل رنگ ها واقعی و با کیفیت بالا هستند و زاویه دید گسترده ای دارند ولی زمان پاسخ دهی در این مدل پنل چندان خوب نیست و معمولا 5میلی ثانیه و بالاتر است. می توان گفت پنل IPS مقابل پنل TN قرار دارد.
پنل VA: این نوع پنل بین دو پنل قبلی قرار دارد و در حال حاضر یکی از پنل های پر طرفدار بین گیمرها و کاربران حرفه ای می باشد. زمان پاسخ دهی در این پنل ها بین 1 میلی ثانیه تا 7 میلی ثانیه است و زاویه دید آن با پنل IPS رقابت می کند. کیفیت رنگ در این نوع بین دو پنل قبلی قرار دارد.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 07 تیر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 629

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025