پرینتر لیزری بهتر است یا پرینتر جوهرافشان؟

اگر شما هم تاکنون تصمیم به خرید پرینتر گرفته اید، ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که کدام یک بهتر است، پرینتر لیزری یا پرینتر جوهرافشان.
در نظر داشته باشید که پرینتر های لیزری و جوهرافشان تفاوت­های بسیاری دارند که باید هنگام خرید در نظر داشته باشید تا به اشتباه انتخاب نکنید.
سالهای گذشته، پرینترهای لیزری برای مصرف­ کنندگان و مشاغل کوچک گران قیمت بود. پرینترهای لیزری نمی توانستند به صورت رنگی پرینت کنند و به کاغذ مخصوص گران قیمت احتیاج داشتند. پرینترهای جوهرافشان های رنگی مقرون به صرفه ­تر بودند و البته دقت کمتری داشتند و گاهی رگه­ای یا لکه­ای روی کاغذ نیز جای می­گذاشتند.


 
 

به طور کلی هنگام خرید و یا انتخاب پرینتر، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • چاپگرهای لیزری لزوما سریعتر از جوهر افشان هم رده خود نیستند.
  • خروجی چاپگر لیزری لزوما کیفیت بهتری ندارد.
  • هزینه چاپگرهای لیزری لزوما کمتر نیست.
  • چاپگرهای لیزری لزوما دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به جوهر افشان ندارند.
 

کدام پرینتر بهتر است؟

در حقیقت باید از خود بپرسید که تصمیم دارید چه چیزی چاپ کنید و بودجه شما چقدر است. اگر شما قصد چاپ تصاویر رنگی و اشکال را دارید، پرینتر جوهرافشان در مقابل پرینتر لیزری کیفیت بالاتری دارند و بهتر عمل می کنند. ولی اگر شما قصد چاپ سند و متون سیاه سفید در تعداد بالا را دارید پرینترهای لیزری را پیشنهاد می کنیم. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان کمتر است.
 
کدام یک سریعتر هستند؟
ابتدا می خواهیم به فاکتور سرعت پرینت بپردازیم، زیرا به راحتی می توان گفت پرینتر جوهرافشان کندتر از پرینتر لیزری است. ارزانترین پرینتر جوهر افشان در واقع کندتر از ارزانترین پرینتر لیزری است. البته این بدین معنی نیست که تمام پرینترهای جوهرافشان کند هستند بلکه به دلیل روشی که فناوری لیزر به طور هم زمان در کل صفحه نگاشت و اعمال می­کند، ذاتاً سریعتر از روشی است که اکثر جوهر افشان ها روی کاغذ می زنند.
پرینترهای لیزری به طور کلی سرعت چاپ بیشتری نسبت به جوهر افشان­های سنتی دارند. اما جوهر افشان­هایی که به درستی پیکربندی شده اند ذاتاً کند نیستند و برخی از مدل­ها می­توانند به راحتی از چاپگر لیزری پیشی بگیرند. علاوه بر این، اگر معمولاً یک یا دو صفحه را همزمان در محیط کار، منزل یا مدارس چاپ می­کنید، تقریباً هر پرینتر موجود در بازار به اندازه کافی سریع پاسخ می­دهد تا بتواند نیاز شما را برآورده کند. اما در شرکت­ها و یا اداراتی که دائما در حال پرینت کردن اسناد و مدارک هستند، پرینتر لیزری بهتر عمل می کند.
 
کیفیت چاپ کدام یک بهتر است؟
وقتی صحبت از چاپ متون سیاه و سفید باشد، پرینترهای لیزری متن واضح­تری نسبت به جوهرافشان چاپ می­کنند. اما وقتی صحبت از خروجی های دیگری مانند عکس ها، تصاویر و نمودارها باشد، پرینترهای جوهرافشان نتایج دقیق­تری را نسبت به پرینترهای لیزری ارائه می دهند. پرینترهای جوهر افشان امروزی دارای نازل­های چاپی بسیار ظریفی هستند که قطرات جوهر را با الگوهای نقاط ریز مخلوط کرده و مرتب می کنند، و به شما امکان جزئیات بیشتر، طیف رنگی یا گستره وسیع­تری از آنچه با تونر لیزر قابل دستیابی است می­دهد.
پرینترهای لیزری برای چاپ از پودرهای مخصوص استفاده می­کنند که حتی پس از چاپ روی کاغذ نازک، به آن آسیبی نمی­رسانند اما در مقابل پرینترهای جوهرافشان به دلیل نوع جوهر که به صورت مایع هستند، سطح کاغذ مرطوب می­شود و در صورتی که روی کاغذ نازک چاپ بشوند ممکن است باعث تاب برداشتن کاغذ شود.
 
قیمت کارتریج:
پرینترهای جوهرافشان اکثرا شامل پرینترهای رنگی می­شوند که دارای 4 عدد کارتریج رنگی هستند. اکثر کارتریج­های پرینترهای جوهرافشان رنگی قیمت بسیار بالایی دارند که برخی از کاربران ترجیح می دهند برای کاهش هزینه این کارتریج­ها را شارژ کنند که این امر ممکن است باعث آسیب رساندن به هد پرینتر شود. در مقابل کارتریج پرینترهای لیزری هزینه پایین تری دارند.
 
کاغذ قابل چاپ:
پرینترهای جوهرافشان امکان پرینت روی انواع کاغذ­های ضخیم و گلاسه را دارند. پرینترهای جوهرافشان به شما این امکان را می­دهند تا از تصویر مورد نظرتان یک پرینت با کیفیت بالا  روی کاغذ گلاسه داشته باشید. در مقابل پرینترهای لیزری محدودیت­های بیشتری را برای استفاده از کاغذ دارند و معمولا می­توان از کاغذهای نازک­تر برای پرینترهای لیزری استفاده کرد.
 
ابعاد کاغذ:
پرینترهای لیزری معمولا کاغذهایی را با ابعاد حداکثر A4 پشتیبانی می کنند، در صورتی که شما نیازی به چاپ روی کاغذهای بزرگتر را ندارید، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید یک پرینتر با قابلیت پشتیبانی از کاغذهای بزرگتر را ندارید. اما اگر شما قصد چاپ روی کاغذهای بزرگتر را دارید، معمولا پرینترهای جوهرافشان از این نظر دارای تنوع بیشتری هستند و معمولا قابلیت این را دارند تا از کاغذهایی با ابعاد متفاوت پشتیبانی کنند.
 
 
جمع بندی:
پرینترهای جوهرافشان به دلیل قیمت بالای کارتریج بیشتر برای کاربرانی که قصد درآمدزایی از آن را دارند مناسب هستند و پرینترهای لیزری با توجه هزینه نگهداری پایین­تر و امکان استفاده از کارتریج­های غیراورجینال برای شرکت­ها و کاربران خانگی مناسب هستند.
اگر شما بعد از خواندن این مطلب، هنوز مطمئن نیستید که کدام نوع پرینتر برای شما مناسبتر است، ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از کارشناسان مجرب فروشگاه آنلاین تک رایان، مشاوره و راهنمایی بخواهید. فروشگاه آنلاین تک رایان یکی از قدیمی­ترین و با سابقه­ترین فروشگاههای سخت افزار و ماشینهای اداری در ایران است. برای انتخاب و خرید بهترین پرینتر  موجود در بازار، با قیمت های مناسب، به صفحه مربوطه در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید تا از تجربه یک خرید ایمن و آسان بهره­مند شوید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 09 مرداد 1400
  • َAghasi - Admin
  • 728

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025