معرفی انواع پاور کامپیوتر یا منبع تغذیه

پاور کیس یکی از سخت افزارهایی هست که هنگام خرید یک سیستم باید در انتخاب آن دقت داشته باشید. معمولا کاربران دقت و هزینه خود را صرف انتخاب قطعاتی مانند مادربرد، کارت گرافیک و یا سی پی یو می کنند و پاور کامپیوتر را فراموش می­کنند. در حالیکه اگر بهترین قطعات را تهیه کنید اما از پاور مناسبی استفاده نکنید، باعث آسیب جدی به سایر قطعات کامپیوترتان می شوید. این منبع تغذیه است که به هر مدار الکترونیکی یا دستگاهی جان می بخشد.
 


چرا به منبع تغذیه (پاور) نیاز داریم؟

تا حالا از خود سوال کردید که چرا به یک منبع تغذیه نیاز داریم؟
به این دلیل است که میزان و نوع برق مورد نیاز قطعات یک کامپیوتر با مقدار و نوع برق شهری که توسط پریز برق تامین می­گردد، متفاوت است. منبع تغذیه یا پاور مسئول تبدیل برق ارائه شده از پریز به برق قابل استفاده به بسیاری از قسمتهای داخل دستگاه است. بسته به طراحی آن، یک واحد منبع تغذیه ممکن است از انواع مختلف انرژی مانند سیستم های انتقال انرژی الکتریکی، سیستم های الکترومکانیکی مانند ژنراتورها و دینام ها، مبدل های انرژی خورشیدی، دستگاه های ذخیره انرژی مانند باتری و پیل های سوخت یا سایر موارد، انرژی دریافت کند.
 

بنابراین وظیفه اصلی یک منبع تغذیه، تبدیل نوع جریان و کاهش ولتاژ برق است.
پاورها مبدلهای نیرو هستند که توان الکتریکی را از منبع به ولتاژ، جریان و فرکانس مناسب به یک مدار بار تبدیل می کنند. منبع برق می تواند AC یا DC باشد. مانند ژنراتورها و شبکه های برق، برق AC متناوب را تأمین می کند در حالی که باتری­ها و دستگاه­های خورشیدی منبع تغذیه DC هستند. یک مدار منبع تغذیه ممکن است برق را از منبع AC یا DC وارد کند و جریان AC یا DC خروجی متناسب با یک بار تبدیل شود. بنابراین، مدارهای منبع تغذیه را می توان به عنوان منابعAC-to-AC ، AC-to-DC ، DC-to-DC و DC-to-AC طبقه بندی کرد.
 
برای انتخاب و خرید برخی از بهترین منبع تغذیه (پاور) موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.


 

منبع تغذیه ( پاور) متغیر AC


ولتاژهای مختلف AC با استفاده از ترانسفورماتور تولید می شود. برای طراحی چنین منبع تغذیه ای ممکن است از یک ترانسفورماتور با چند سیم پیچ استفاده شود، در این حالت دستگاه با استفاده از کلیدهای مختلف ولتاژ را انتخاب می کند. متناوبا، می توان از یک ترانسفورماتور خودکار قابل تنظیم، برای تغییر مداوم ولتاژها استفاده کرد. برخی از منابع متغیر متناوب متغیرهایی برای کنترل ولتاژ، جریان و / یا توان هستند.


 

منبع تغذیه خطی تنظیم نشده

منبع تغذیه خطی تنظیم نشده منبع تغذیه ساده AC-to-DC است. این پاور حاوی ترانسفورماتور پایین آورنده، یکسو کننده، خازن فیلتر و مقاوم در برابر بلیدر است. این نوع پاورها ساده و ارزان قیمت هستند و عمر طولانی دارند، با این حال، ولتاژ خروجی آنها ممکن است به دلیل تغییر در ولتاژ ورودی یا جریان بار متفاوت باشد. به همین دلیل این نوع پاورها از اطمینان پایینی برخوردار هستند. معمولا این پاورها می توانند برای مکان هایی با خروج ولتاژ و جریان ثابت استفاده شوند. با تغییر خازن فیلتر به فیلتر LC (سلف-خازن) می توان امواج را کاهش داد که البته شامل افزایش هزینه می گردد.
 
 
 
ترانس ورودی ( Input transformer)
وظیفه ترانسفورماتور ورودی تبدیل ولتاژ ورودی به سطح مورد نیاز منبع تغذیه است، همچنین مدار خروجی را از منبع خط جدا می کند.
 
یکسو کننده (Rectifier)
وظیفه یکسو کننده تبدیل سیگنال ورودی از فرمت AC به DC خام است.
 
خازن فیلتر (Filter Capacitor)
DC پالس شده توسط یکسو کننده وارد فیلتر می شود، و فیلتر امواج ناخواسته در DC را از بین می برد.
 
 
منبع تغذیه خطی تنظیم شده

 

منابع تغذیه تنظیم شده خطی منبع تغذیه AC-to-DC هستند. این نوع پاور همان منبع تغذیه تنظیم نشده است، با این تفاوت که از رگلاتورهای سه ترمیناله استفاده می­کنند که درون آنها مدارهای تنظیم ولتاژ و محدود کننده وجود دارد. پاورهای تنظیم شده خطی  پایدار، ایمن، قابل اعتماد و بدون صدا هستند. این پاورها ولتاژهای ثابت DC را تولید می کنند. البته از معایب این نوع پاور می توان به قیمت، اندازه و بازده انرژی اشاره کرد. این نوع پاور انرژی زیادی را اتلاف می کنند و ممکن است نیاز به استفاده از هیت سینک با IC تنظیم کننده داشته باشند.


از ویژگی های اصلی این نوع پاور می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • بازده این منبع تغذیه از 20 تا 25٪ است.
  • مواد مغناطیسی استفاده شده در این نوع منبع تغذیه هسته CRGO یا استالوی است.
  • قابل اطمینان-تر هستند.
  • سرعت بالایی دارند.
 

منبع تغذیه سوئیچینگ

منبع تغذیه سوئیچینگ یا SMPS دارای یکسوساز، خازن فیلتر، ترانزیستور سری، رگولاتور و ترانسفورماتور است. این نوع پاورها مصرف توان، انرژی و گرما و وزن مدار را کاهش می دهند. این نوع پاور از روش سوئیچینگ برای رسیدن به ولتاژ مطلوب استفاده می کند. در SMPS با استفاده از سوئیچینگ توان و مدار کنترل کننده، ولتاژ خط به DC اصلاح می شود و سپس دوباره با کمک ترانزیستورهای سوئیچینگ به AC تغیر تبدیل می شود. بنابراین برخلاف مدل های بالاتر که به صورت رگلاتورهای خطی بودند و تنظیم ولتاژ را به صورت کاهنده انجام می دادند، در این نوع منبع تغذیه تنظیم ولتاژ می تواند به صورت کاهنده یا افزاینده باشد.
 
 در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان مجرب فروشگاه تک رایان تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 23 مرداد 1400
  • َAghasi - Admin
  • 928

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025