چگونه تبلت مناسب انتخاب کنیم؟

در سالهای اخیر تبلت ها طرفداران بسیاری پیدا کردند و بازار مملو از انواع تبلت با برندهای مختلف شده است. وجود مدل های فراوان باعث سردرگرمی برخی از کاربران شده و ممکن است مانعی برای انتخاب درست تبلت مناسب با نیاز شما شود.
در مقاله ی پیشین به نکاتی که باید هنگام خرید تبلت دقت کنید، پرداختیم. در این مقاله سعی داریم به ویژگی های تبلت بپردازیم. در قدم اول شما باید نیازتان را مشخص کنید.
 
از تبلت برای چه کاری قصد دارید استفاده کنید؟ کلاس­های آنلاین، محل کار یا در خانه؟
 اندروید، iOS یا ویندوز، کدام سیستم عامل مورد نظر شماست؟
به چه برنامه­ هایی برای نصب روی تبلت نیاز دارید؟
 
بعد از اینکه نیازتان را مشخص کردید، وقت آن است که در مورد مشخصات و ویژگی ­های تبلت تحقیق کنید.


 


اندازه و کیفیت صفحه نمایش


صفحه نمایش 7-8 اینچ:
این صفحه نمایش کوچکترین اندازه صفحه بین تبلت ­ها است که شما می توانید از این تبلت، همچون گوشی­ های هوشمند با یک دست استفاده کنید. اغلب این تبلت­ ها نسبت به تبلت­ های با صفحه نمایش بزرگتر، ارزان تر و البته ضعیف تر هستند.
این تبلت ها برای افرادی که دائما در سفر هستند و یا لازم است همیشه تبلت خود را همراه داشته باشند کاربردی است. همچنین اندازه این تبلت ها برای خوانندگان کتاب­های الکترونیکی و علاقه مندان به تماشای برنامه­ های تلویزیونی نیز مناسب است.
 

صفحه نمایش 9-10 اینچ:

این تبلت­ها بزرگ هستند و فقط برای استفاده با دو دست برای مدت زمان طولانی مناسب هستند. تبلت های 10 اینچی بسیاری در بازار موجود هستند و جزء تبلت­ های میان رده هستند که برای طرفداران تماشای ویدئو یا بازی گزینه مناسبی هستند. تبلت­ های با صفحه نمایش بزرگ معمولا پردازنده ­های قوی­تری هم دارند. از تبلت های مقرون به صرفه مانند Lenovo Tab E10 تا گران قیمت مانندiPad ، iPad Air و iPad Pro 11 در بازار موجود هستند.
 

صفحه نمایش بزرگتر از 11 اینچ:

تبلت های با صفحه نمایش بزرگ با پردازنده­ های سریعی تولید شده ­اند و البته مدل های محدودی از این تبلت­ها در بازار موجود هستند که تبلت های با سیستم عامل ویندوز سهم عمده­ ای از بازار تبلت ­های با صفحه نمایش 8.1 یا 10 را به خود اختصاص داده ­اند. از نمونه این تبلت ها می توان به مایکروسافت سرفیس پرو 4 اشاره کرد که در واقع این تبلت، یک لپ تاپ کوچک با قابلیت حمل و نقل راحت تر است. اگر در نظر دارید از تبلت خود به عنوان یک لپ تاپ جمع و جور استفاده کنید، تبلت های هیبریدی بهترین گزینه برای شماست.
 
 

سرعت پردازنده و تعداد هسته ها

سرعت و هسته پردازنده یکی از مواردی است که هنگام خرید تبلت باید به آن توجه کنید. در واقع شناخت سرعت و هسته ی پردازنده، بینشی را در مورد سرعت دستگاه به شما می دهد. پردازنده ها ممکن است تک، دو تایی یا چهار هسته ای باشند. هر چه تعداد هسته ­های پردازنده بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر می شود. با توجه به برنامه هایی که قصد دارید بر روی تبلت نصب شود و همچنین کارآیی و انتظاری که از تبلت خود دارید باید نسبت به انتخاب پردازنده انتخاب کنید.

طبیعتا تبلت­ هایی با پردازنده ­های قوی­تر هزینه بالاتری نیز دارند، بنابراین اگر شما قصد دارید از تبلت خود صرفا برای چک کردن شبکه­ های اجتماعی و یا خواندن کتاب الکترونیکی استفاده کنید، پیشنهاد می­کنیم بابت خرید یک تبلت با پردازنده قوی هزینه اضافه پرداخت نکنید. ولی اگر شما قصد تماشای ویدئوهایی با کیفیت بالا، بازی آنلاین و یا قصد استفاده همزمان از چند تا برنامه مانند ادیت فیلم و عکس را دارید، بهتر است از پردازنده­های قوی­تر استفاده کنید.
معیار سنجش سرعت پردازنده مگاهرتز یا گیگاهرتز است که هر 1000 مگاهرتز برابر با یک گیگاهرتز است. بنابراین یک پردازنده با سرعت 800 مگاهرتز کندتر از یک پردازنده با سرعت 1.6 گیگاهرتز است.

از معروفترین پردازنده های موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پردازنده شرکت اپل: پردازنده­ های شرکت اپل با A نشان داده می شوند که آخرین نسخه از این پردازنده ­ها A13 است که این پردازنده 6 هسته ای با فرکانس 2.66 گیگاهرتز تولید شده است.
 
*برخی از سازندگان چینی با تقلید از اپل برای نامگذاری پردازنده­ های خود از حرف A به منظور فریب کاربر استفاده کرده­اند.
 
پردازنده کوالکام: کوالکام یک شرکت آمریکایی است که پردازنده دستگاه های کمپانی­ هایی مانند سامسونگ، شیائومی و ... را تولید می کند. جدیدترین پردازنده این شرکت 8 هسته ­ای و با فرکانس 8.2 گیگاهرتز تولید شده است.
 
پردازنده Exynos: این پردازنده مخصوص شرکت سامسونگ است که آخرین نسل آن در حال حاضر با نامExynos 8  2 و 4 هسته ای با فرکانس های 1.6 و 2.3 گیگاهرتز تولید شده است.
 

 

عمر باتری

برخلاف لپ تاپ­ ها، اگر شما تبلت خود را به طور کامل شارژ کنید می­توانید حداقل تا 7 ساعت با آن کار کنید. باتری تبلت­ها معمولا 7 تا 9 ساعت در صورت استفاده مداوم دوام می­ آورند. البته آیپد­های نسل چهارم با 13 ساعت کار مداوم رکورد عمر باتری را بدست آوردند.
 

 

دوربین

اگر تبلت دستگاه اصلی شماست، به دوربین آن دقت کنید. معمولا تبلت ها یک دوربین جلو برای مکالمات تصویری دارند و یک دوربین عقب با وضوح بالاتر که معمولا این دوربین تا 8 مگاپیکسل هستند که به شما عکسی با کیفیت بالا می­دهند.
 

 

ذخیره سازی و حافظه

اکثر تبلت­ ها با حافظه ­های داخلی 8 گیگابایت، 16 گیگابایت، 32 گیگابایت و 64 گیگابایت به بازار عرضه شده ­اند. تولید­کنندگان معمولا هر مدل تبلت را با حافظه­ های مختلفی تولید می­کنند که روی قیمت تبلت نیز تاثیرگذار است. هر چه فضای ذخیره­ سازی بیشتر باشد شما می­توانید محتوای بیشتری را بدون نگرانی وارد دستگاه خود کنید. اگر شما از فضای ابری مانند iCloud, Google Drive استفاده می­ کنید، در آنصورت حافظه ی داخلی تبلت برای شما اهمیت چندانی نخواهد داشت.
مورد دیگری که باید هنگام خرید تبلت به آن توجه کنید حافظه RAM است. معمولا حافظه RAM در مشخصات گزارش نمی­شود. مانند اپل که معمولا اندازه حافظه RAM آیپد­ها را در سایت خود قرار نمیدهد.
 

 

بازی

سرانجام، تبلت ها بخشی از سهم کنسول ­های بازی را بدست آوردند. این روند با بازی پرندگان خشمگین شروع شد و هم اکنون نیز بازی­ های بسیار خوبی برای تبلت­ها وجود دارند که می­توان از طریق گوگل پلی و اپ استور روی دستگاه نصب و بازی کرد. اگر شما هم قصد انجام بازی با دستگاه تبلت خود را دارید در کنار بررسی سرعت پردازنده و تعداد هسته ها، باید جزئیات واحد پردازش گرافیک یا GPU را نیز بررسی کنید.
 

گارانتی
هنگام انتخاب و خرید تبلت حتما از گارانتی دستگاه مطمئن شوید. فروشگاه آنلاین تک رایان یکی از فروشگاههای تخصصی سخت افزار است. شما می توانید برای انتخاب و خرید بهترین تبلت موجود در بازار، با قیمت های مناسب و گارانتی های معتبر به این فروشگاه مراجعه کنید. همچنین از حضور کارشناسان خبره و با سابقه در این فروشگاه بهره مند شوید.
 

ویژگی ها
برخی از کمپانی ها برای جلب توجه بیشتر کاربران به تبلت ها، دست به ابتکارات و خلاقیت های بسیاری زدند.
تبلت­ های هیبریدی با پیشرفت­هایی که در سال­های اخیر داشت، توانستند کاربران بسیاری را جذب خود کنند. این تبلت­ها با سایر دستگاه ها ترکیب می­شوند. به عنوان مثال مایکروسافت سالهاست که تلاش می کند تا دنیای تبلت­ ها را با لپ­تاپ­ ها ترکیب کند و مرز بین آنها را از بین ببرد.
همچنین شرکت سامسونگ سعی می­کند مرز بین تبلت­ ها و تلویزیون­ها را از بین ببرد.
در این میان شرکت لنوو دست به ابتکار جالبی زد. این کمپانی از ویژگی ویدئو پروژکتور بر روی تبلت استفاده کرد. البته باید توجه داشته باشید که ویدئو پروژکتور این مدل تبلت ها نمی­توانند مانند دستگاه های دیتاپروژکتور به شما تصویر شارپ و شفافی را ارائه دهند. اما به عنوان یک ویژگی اضافی توانسته ­اند نظر کاربران را به سمت خود جلب کند.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 01 شهریور 1400
  • َAghasi - Admin
  • 622

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025