مودم GPRS چیست و چگونه کار می کند؟

GPRS مخفف عبارت general Packet Radio Service است که مفهوم سرویس انتقال داده­ها بر مبنای امواج رادیویی را می­رساند که به کاربران این امکان را می­دهد تا توسط شبکه­های موبایل امکان انتقال بسته­های دیتا را داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با مودم GPRS لازم است که ابتدا با مودم GSM آشنا شویم.
 

مودم GSM چیست؟

مودم GSM یک مودم بی سیم است که با شبکه بی سیم GSM کار می کند. این مودم بی سیم عملکردی مشابه مودم dial-up را دارد اما تفاوت اصلی آنها این است که مودم dial-up توسط یک خط تلفن ثابت داده­ها را ارسال و دریافت می­کند در حالی که مودمGSM  از طریق امواج رادیویی انتقال داده­ها را به عهده دارد.
مودم GSM دستگاهی به شکل کارت PC است و اندازه کوچکی دارند، (کمی از بزرگتر از یک فلش مموری) که توسط کابل یا پورت USB به رایانه یا لپ تاپ متصل می­شود. معمولا این مودم­ها با نام­های دیگری مانند مودم همراه یا مودم جیبی نیز شناخته می شوند. مودم GSM مانند یک تلفن همراه برای کار نیاز به سیم کارت دارد و از این طریق مودم GSM به عنوان یک پایانه به شبکه معرفی می­شود و مانند یک مودم بی سیم امکان اتصال چند دستگاه به مودم را میسر می­کند و در جاهایی که خط تلفن ثابت وجود ندارد و یا امکان دریافت اینترنت روی خط تلفن ثابت وجود نداشته باشد، می توانید به راحتی از طریق مودم GSM به اینترنت متصل شوید.

 


مودم GPRS چیست؟

مودم GPRS مانند مودم GSM است که علاوه بر ویژگی­ های مودم GSM، از فناوری GPRS برای انتقال داده پشتیبانی می­کند. GPRS یک فناوری سوئیچ شده (packet-switched) برای ارتقاء GSM است. مزیت اصلی GPRS نسبت به GSM این است که GPRS سرعت انتقال داده بالاتری دارد.
از GPRS می توان به عنوان حامل پیامک استفاده کرد، سرعت انتقال پیام کوتاه در GPRS حدود 30 پیام کوتاه در دقیقه است در صورتی که از طریق GSM  سرعت انتقال پیامک حدود 6 تا 10 پیام کوتاه در دقیقه است. برای فعالان تجاری ارسال پیام کوتاه انبوه از طریق مودم  GSM/GPRSهزینه کمتری نسبت به استفاده از سامانه های اینترنتی ارسال پیام کوتاه انبوه دارد.
 
*توجه داشته باشید که برخی از اپراتورهای بی سیم از ارسال و دریافت پیامک از طریق GPRS پشتیبانی نمی کنند.
 
با توسعه شبکه موبایل در ایران می­توانیم به راحتی از این بستر استفاده کنیم و از آنجاییکه از نظر رایانه­ ها، مودم­ های GSM/GPRS دارای استانداردهای لازم هستند، راه اندازی آنها نیز آسان است. به طور خلاصه از این مودم­ها می توان برای امور زیر استفاده کرد:
 
  • ارتباط کامپیوتر با اینترنت از طریق سرویس دیتا شبکه، GSM/GPRS
  • دسترسی آسان و بدون قطعی به اینترنت
  • ارسال و دریافت SMS انبوه و MMS
  • ارسال و دریافت ایمیل
  • نظارت بر قدرت سیگنال
  • نظارت بر وضعیت شارژ و میزان شارژ باتری
 

انواع مودم های بیسیم (مودم همراه)

ممکن است برخی از افراد انواع مودم های بی سیم را به اسم مودم GSM یا 3G بشناسند، اما در حقیقت مودم های بی سیم با هم متفاوت هستند. تمام مودم­ های بی سیم نوع عملکردشان یکسان است به این معنی که تمامی آنها ارتباط با اینترنت را از طریق شبکه­های مخابراتی و از طریق آنتن­های BTS فراهم می­کنند.
مودم ­های بی سیم را براساس پیشرفت تکنولوژی می­توان به ترتیب زیر معرفی کرد:
GSM
GPRS
UMTS
LTE

 

هر کدام از مودم­ های پیشرفته­ تر امکانات مودم نسل یا نسل­ های قبلی خود را دارند و سرعت انتقال داده­ ها در هر نسل نسبت به نسل قبلی خود بالاتر است. در حال حاضر اکثر مودم­ های بی­ سیم در بازار UMTS یا LTE هستند که مرتبط با نسل 3G و 4G هستند اما همانطور که گفتیم در بازار معمولا تمام مودم های بی سیم به اسم مودم GSM شناخته می­شوند.

 

مودم GSM/GPRS یا گوشی همراه

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که کدام یک بهتر است  مودم GSM/GPRS یا گوشی همراه؟
استفاده از موبایل برای دریافت و ارسال پیام دارای محدودیت­هایی است که مودم GSM/GPRS در اختیار شما قرار می­دهد. به عنوان مثال برخی از موبایل­ ها محدودیت هایی را برای ارسال یا دریافت پیام های چند قسمتی از طریق کامپیوتر را دارند.

*پیام های چند قسمتی شامل پیام هایی می شوند که بیش از 160 کارکتر انگلیسی و یا بیش از 70 کاراکتر فارسی هستند.
 
اکثر نرم افزارهای ارسال و دریافت پیامک به طور شبانه ریزی باید در حال اجرا باشند که اگر از موبایل به جای مودم GSM/GPRS استفاده کنید، لازم است که موبایل شما به طور شبانه ­روزی در حال شارژ شدن باشد و احتمال دارد این عملکرد به باتری گوشی موبایل آسیب برساند.
با اکثر گوشی­ های موبایل نمی­توانیم MMS ارسال کنیم، برای دریافت یک MMS لازم است که پیام بدون هیچ پردازشی به کامپیوتر اتصال شود که مودم GSM/GPRS اینگونه عمل می­کند. اما در گوشی­های موبایل معمولا پیام MMS را خود دستگاه پردازش می­کند.


از کجا تهیه کنیم؟
ممکن است برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که از کجا می توانیم مودم GPRS/GSM بخریم و از خرید خود مطمئن باشیم. ما به شما پیشنهاد می-کنیم، برای انتخاب و خرید بهترین مودم همراه موجود در بازار، با قیمت­های مناسب، به فروشگاه آنلاین تک رایان مراجعه نمایید. این فروشگاه یکی از قدیمی­ ترین فروشگاههای ایران است که به طور تخصصی در زمینه سخت افزار، ماشینهای اداری و تجهیزات شبکه فعالیت میکند.
 
هنگام خرید یک مودم GPRS/GSM به چه نکاتی توجه کنیم:

شبکه­ های قابل پشتیبانی:
به شبکه­ هایی که مودم مورد نظرتان پشتیبانی می­کند توجه کنید. برخی از آنها تنها از سیم کارت یک اپراتور پشتیبانی می­کنند و برخی از آنها می توانند چند اپراتور را پشتیبانی کنند. همچنین پشتیبانی مودم از شبکه­ های 4G، 4.5G و 5G را در نظر داشته باشید تا بتوانید از سرعت بالایی برای انتقال داده ­ها برخوردار شوید.
 
باتری:
اکثر مودم­های جیبی باتری دارند. میزان ظرفیت باتری این مودم­ ها ممکن است از 1800 میلی آمپر باشد تا 3000 میلی آمپر. معمولا مودم­ های پرقدرت با ظرفیت بالای باتری می­توانند با یک شارژدهی کامل بین 9 تا 12 ساعت شارژ داشته باشند.
 
تعداد کاربران:
یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام انتخاب مودم جیبی در نظر داشته باشید، تعداد کاربرانی است که می­توانند همزمان به مودم متصل شوند. معمولا حداقل کاربران 10 نفر و حداکثر 32 نفر می­باشد.
 
پشتیبانی از آنتن:
برخی از مودم­ ها این امکان را دارند که بتوانید به آنها آنتن اضافه کنید و سرعت انتقال داده­ ها را افزایش دهید، به خصوص برای زمانی که در مکان هایی هستید که پوشش­ دهی اینترنت کم باشد و سرعت انتقال داده­ ها پایین باشد.
 
قابلیت دریافت و ارسال SSM:
برخی از مودم ­ها امکان دریافت و ارسال SSM نیز دارند و شما می­توانید با استفاده از پنلی که در اختیارتان قرار می­گیرد نسبت به ارسال یا دریافت پیامک­ها اقدام کنید.
 
نمایشگر:
برخی از مودم­ ها دارای نمایشگر هستند و اطلاعاتی مانند میزان شارژ باقیمانده، تعداد کاربران متصل، حجم اینترنت استفاده شده و سرعت اینترنت را به شما نمایش می­دهند.
 
حرف آخر:
برای خرید یک مودم جیبی، لازم است نکات بسیاری را در نظر داشته باشید. ما در این مقاله به چند نکته مهم اشاره کردیم، بنابراین بهتر است هنگام خرید با دقت کامل، اطلاعات و ویژگی­های مودم مورد نظر را مطالعه کنید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 13 شهریور 1400
  • َAghasi - Admin
  • 637

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025