آنچه باید در مورد قلم نوری بدانید

یکی از ابزارهایی که طی چند سال اخیر مورد توجه کاربران قرار گرفته، قلم نوری است. ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که قلم نوری چیست؟ قلم نوری چه کاربردی دارد؟ تفاوت قلم نوری با موس چیست؟ و سوالات دیگر در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات بپردازیم.

 


قلم نوری چیست؟

قلم نوری یکی از گجت هایی است که برای ورود اطلاعات به کامپیوتر استفاده می شود. قلم نوری پس از صفحه کیبورد و موس به بازار عرضه شده است اما این گجت براساس کاربردهای خود می تواند بسیار مجهز و پیشرفته تر از موس باشد، به همین دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده و براساس کاربردش مورد توجه کاربران قرار دارد.
 

 

قلم نوری چه کاربردی دارد؟

قلم نوری به گونه ای طراحی شده است که بسیار راحت تر از موس در میان انگشتان کاربر قرار گیرد. همین دلیل قلم نوری برای مشاغلی که نیاز به طراحی و ترسیم دارند و اتوماسیون اداری مناسب است. قلم نوری این امکان را به شما می دهد تا بتوانید هر آنچه که با یک قلم روی کاغذ ترسیم می کنید را بتوانید توسط یک قلم نوری در کامپیوتر به صورت دیجیتال نیز ترسیم و به نمایش بگذارید.
از جمله کاربرد های قلم نوری می توان به آموزش مجازی اشاره کرد برای بهبود ارتباط بین اساتید و شاگردان کاربرد دارد.
همچنین قلم نوری در کلاس های هوشمند کاربرد بالایی دارد به این دلیل که تبلت گرافیکی به صورت افقی قرار دارد و مدرس به راحتی می تواند روی آن بنویسد و تسلط خوبی با در دست گرفتن قلم نوری روی صفحه گرافیکی افقی خواهد داشت.
 

 

تفاوت قلم نوری با موس چیست؟

هنگام طراحی و ترسیم خطوط با موس محدودیت هایی خواهد داشت. در صورتی که تبلت گرافیکی به فشار حساس است و در برنامه های طراحی مانند فتوشاپ و کرل و ... هر چه قلم را روی صفحه گرافیکی بیشتر فشار دهید، خط هایی با ضخامت بیشتر خواهید داشت در حالیکه وقتی با موس کار می کنید شما خط های با ضخامت یکسان را خواهید داشت که کار شما را محدود خواهد کرد. از طرفی طراحی قلم نوری به گونه ای است که کار با آن راحت است و لغزشی هنگام کشیدن خطوط نخواهید داشت و این مزیت هنگام طراحی و روتوش کمک شایانی به کاربر می کند. همچنین به همان دلیل ظاهری قلم، دست شما کمتر خسته می شود.
 

 

انواع قلم نوری

قلم های نوری کاربردهای متعددی دارند و بر این اساس انواعی از قلم های نوری در بازار موجود هستند و همچنین اندازه صفحات گرافیکی و حساسیت آنها به فشار و رزولوشن متفاوت است.


قلم طراحی
قلم طراحی با رزولوشن و دقت بالایی مخصوص طراحی های دیجیتالی با کیفیت بالا تولید شده اند و به کاربران فعال در این زمینه امکان طراحی و ترسیم سه بعدی را می دهد و اختیار عمل بالایی را به طراحان می دهد.
 

قلم نور LED
این نوع از قلم های نوری از نور LED استفاده کرده اند و زمانیکه قلم روی صفحه گرافیکی فشرده می شود رنگ های روشنی تولید می کند. همچنین این قلم های نوری قابل شارژ است.


قلم نوری باسیم
قلم های نوری هستند که با سیم به کامپیوتر متصل می شوند و نیاز به شارژ شدن ندارد ولی ممکن است هنگام کار کمی دست و پا گیر باشد.

 
قلم نوری باتری دار
منبع انرژی این نوع قلم ها توسط باتری تامین می شود و کارکردن با آن راحت تر از نوع سیم دار است. از آنجایی که قلم های نوری زمان استفاده از خود اشعه تولید می کنند، تا مدت زیادی این قلم ها با باتری خود کار می کنند.

 
تبلت ها
این دستگاه به همراه قلم نوری در زمینه طراحی دیجیتال، طراحی گرافیکی، امضاء و ... کارآمد هستند. کاربران برای استفاده از تبلت از قلم های نوری سرسوزنی استفاده می کنند.

 

مزایای استفاده از قلم نوری

قلم های نوری دقیق هستند و به شما این امکان را می دهند تا بتوانید با تسلط کامل و دقت روی نقطه ای مشخص از صفحه نمایشگر اشاره کنید.
 
این ابزار برای خلق آثار هنری کارآیی بالایی دارند و می توان خطوط نرم و بدون لغزشی با آنها ایجاد کرد. از قلم های نوری می توان برای مدت طولانی بدون خستگی انگشتان استفاده کرد.
 
 

معایب استفاده از قلم نوری

از آنجاییکه لازم است کاربر هنگام کار با قلم نوری به صفحه مانیتور نگاه کند، باید در پوزیشنی قرار داشته باشد که بتواند آنها تسلط کافی داشته باشد. شاید قرار گرفتن در این موقعیت برای کاربر سخت و خسته کننده باشد.
 
برای استفاده از قلم های نوری نیاز به مانیتورهای CRT است زیرا لازم است قلم پرتو الکترونی مورد استفاده در مانیتور را تشخیص دهد. تهیه این مانیتورها نسبتا سخت و هزینه بر است.

 

چگونه یک قلم نوری مناسب انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه نسبت به خرید قلم نوری اقدام کنید بهتر است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:
 
کارآیی قلم نوری: ابتدا باید نیاز و انتظارات خود را از قلم نوری مشخص کنید. به عنوان مثال برای یادداشت برداری و آموزش آنلاین نیازی به خرید یک قلم نوری با حساسیت به فشار یا رزولوشن و کیفیت بالا نیست و در مقابل در صورت استفاده از قلم نوری برای طراحی دیجیتال نیاز است که از قلم نوری با رزولوشن و کیفیت بالا، حساسیت فشار و اندازه صفحه گرافیکی متناسب با نیازتان استفاده کنید.
 
مساحت صفحه گرافیکی: مساحت سطح باید متناسب با نیازتان باشد. هر چه صفحه کوچکتر باشد سرعت نشانگر روی آن بیشتر است و هر چه صفحه بزرگتر باشد سرعت نشانگر رو آن کمتر می شود.
 
کلیدهای میانبر: برخی از قلم های نوری دارای کلیدهای میانبر هستند که به کاربر امکان شخصی سازی را می دهد و این کلیدها دسترسی آسان و سریعی را در اختیار کاربر قرار می دهد.
 
نرخ پاسخگویی : این عامل نشانگر سرعت ارتباط قلم با سطح فعال است.
 
هزینه و تناسب کارآیی قلم با نیازتان را بررسی کنید. هر چه امکانات قلم نوری بیشتر باشد، هزینه قلم با توجه به امکانات و عملکردی که به کاربر ارائه می دهد، متغیر است. به همین دلیل هنگام انتخاب قلم نوری از امکانات آن مطلع شوید تا بابت امکاناتی که مورد نیازتان نیست، هزینه اضافی پرداخت نکنید.
 
 
برای انتخاب و خرید بهترین قلم نوری موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه قلم نوری در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 20 شهریور 1400
  • َAghasi - Admin
  • 1228

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025