هارد اکسترنال چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

ما از کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ برای ذخیره عکس ها و فیلم های خود یا انجام کارها و برقراری ارتباط با دوستان خود از طریق اینترنت استفاده می کنیم. هیچ یک از این امور بدون هارددیسک امکان پذیر نیست. فضای ذخیره سازی در سیستم ها اهمیت بسیاری دارد ولی هاردهای اینترنال نامحدود نیستند و با وجودیکه اطلاعات زیادی را داخل هارد اینترنال خود ذخیره می کنید، ممکن است به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز پیدا کنید. برخی از کاربران از فضای ابری مانندGoogle Drive  یا Dropbox استفاده کنند اما اگر به دنبال روشی برای مدیریت ذخیره سازی اطلاعات خود هستید، هارد اکسترنال بهترین گزینه است.

 


هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال یک هارد HDD یا SSD است که همانند هارد داخلی عمل می کند اما از بیرون توسط یک پورت به دستگاه متصل می شود. هاردهای اینترنال را می توان از طریق محفظه ی هارد دیسک به هارددیسک های اکسترنال تبدیل کرد. پورت های هارد اکسترنال به گونه ای طراحی شدند که از طریق USB، SATA، FireWire یا بی سیم به کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شما متصل شوند.

 
 

چرا به هارد اکسترنال نیاز داریم؟

هاردهای اکسترنال را معمولا هارددیسک قابل حمل هم می گویند. فلش ها مموری ها یکی از رایج ترین و سبک ترین هارد درایوهای اکسترنال هستند و البته ظرفیت فلش ها کمتر از هارد اکسترنال HDD یا SSD است.
هاردهای اکسترنال قابل حمل هستند، استفاده از آنها آسان است و هر زمان که بخواهید می توانید داده های زیادی را در آن ذخیره کنید. معمولا کاربران از هاردهای اکسترنال برای ذخیره فایل های پشتیبان استفاده می شود. یکی از مزیت های هارد اکسترنال در این است که شما می توانید از طریق هر دستگاهی به اطلاعات داخل آن دسترسی داشته باشید. و می توانید فایل های شخصی مانند عکس، ویدئو و موزیک و ... را روی هارد اکسترنال ذخیره کنید تا از خطر پاک شدن یا از بین رفتن آنها به دلیل خرابی یا از دست دادن  گوشی هوشمندتان، لپ تاپ جلوگیری کنید.
 

مقایسه هارد اکسترنال با هارد اینترنال

 


از اصلی تفاوت میان هارد اکسترنال و اینترنال در این است که هاردهای اینترنال باید از طریق فضای داخل کیس کامپیوتر به طور مستقیم روی مادربرد متصل شوند و اینکار توسط متخصصان کامپیوتر انجام میشود، ولی هارد اکسترنال توسط پورت از بیرون کیس کامپیوتر به مادربرد متصل می شوند و نصب و راه اندازی آن به کمتر از یک دقیقه وقت نیاز دارد.
یکی از تفاوت های میان هارد اکسترنال و اینترنال به نصب برنامه ها و نرم افزار ها برمیگردد. معمولا نصب سیستم عامل و برنامه ها توسط هارد اینترنال صورت میگیرد و از هارد اکسترنال برای ذخیره سازی فایل های شخصی مانند اسناد، عکس، ویدئوها و یا موسیقی استفاده می شود.
نگهداری از هارد اکسترنال نیاز به دقت بیشتری دارد چون ممکن است آن را در مکان جا بگذارید و به سرقت برود، و یا از دستتان روی زمین بیوفتد و آسیب ببیند. به دلیل اینکه هارد اکسترنال بیشتر از هارد اینترنال جا به جا می شوند،  احتمال خرابی آنها به دلیل ضربات مکانیکی بیشتر است. البته در این مورد هاردهای اکسترنال SSD نسبت به HDD ها مقاوم تر هستند.
 

مقایسه هارد اکسترنال با فضای ابری

 


همانطور که گفته شد برخی از کابران استفاده از فضای ابری مانندGoogle Drive ، Dropbox، iCloud را ترجیح می دهند. از مزیت استفاده از فضای ابری می توان به راحتی دسترسی به اطلاعات اشاره کرد. شما می توانید به اطلاعاتتان از طریق هر سیستمی به راحتی و بدون نیاز به همراه داشتن سخت افزار خاصی، دسترسی داشته باشید. البته از مزیت هارد اکسترنال نیز می توان به این مورد اشاره کرد که شما می توانید به اطلاعاتتان از طریق هر دستگاهی به راحتی و با اتصال هارد به دستگاه بدون اینکه به دسترسی اینترنت نیاز داشته باشید و یا رمز ورود به حساب خود را به خاطر بیاورید، استفاده کنید.
هر فضای ابری ممکن است در معرض خطر حملات سایبری قرار بگیرد و اطلاعات شما هک شود ولی هارد اکسترنال از اینگونه خطرات به دور است.
برای استفاده از فضای ابری نیاز به پرداخت هزینه های دوره ای هست ولی برای هارد اکسترنال شما فقط یکبار بابت خرید آن هزینه می کنید. اگر به دنبال راهی برای ذخیره فایل های بزرگ برای مدت طولانی هستید ، ممکن است یک هارددیسک اکسترنال بهترین گزینه برای شما باشد.


انواع هارد اکسترنال:

هارد اکسترنال به دو نوع تقسیم می شوند:

هارد اکسترنال قابل حمل:
هارد اکسترنال قابل حمل طرفداران زیادی دارند. این نوع هارد ها براساس 2.5 اینچی هستند و معمولا با پورت USB به دستگاه متصل می شوند. از ویژگی های این نوع هارد می توان به وزن سبک، ابعاد کوچک و قابلیت حمل راحت اشاره کرد. این نوع هاردها برای افرادی بیشتر مناسب است که نیاز دارند اطلاعاتشان را همراه خود داشته باشند.
هارد اکسترنال رومیزی:
هارد اکسترنال رومیزی 3.5 اینچی هستند. این نوع هارد ابعاد بزرگتری نسبت به هارد پرتابل دارد و معمولا برای افرادی مناسب است که قصد پشتیبان گیری از اطلاعات دستگاه خود را دارند.
 

مهمترین کاربرد هارد اکسترنال

 
1. ذخیره سازی
هارد اکسترنال عمدتا برای ذخیره سازی استفاده می شود. هر دستگاهی - اعم از دسکتاپ یا لپ تاپ - مجهز به هارد دیسک داخلی است. هارد دیسک ابزاری است که تمام اطلاعات دائمی رایانه شما در آن ذخیره می شود. هر زمان که اقدام به ذخیره کردن یک فایل ، عکس یا نرم افزار را در رایانه خود می کنید، روی هارد دیسک شما ذخیره می شود. فضای ذخیره سازی اکثر هارد درایوها بین 250 گیگابایت تا 1 ترابایت است. این فضا برای یک کاربر معمولی ممکن است کافی باشد، اما اگر مدت زمان طولانی است که رایانه خود را دارید و یا اطلاعات زیادی برای ذخیره کردن دارید، احتمالا به فضای بیشتری نیاز خواهید داشت. هنگامی که پردازنده رایانه شما در حال انجام پردازش اطلاعات است ، پرونده هایی "موقت" ایجاد می کند که اغلب در هارد دیسک ذخیره می شوند. اگر هارد دیسک شما خیلی پر باشد ، پردازنده شما فضای زیادی برای ذخیره این پرونده های موقتی نخواهد داشت و نمی تواند به سرعت کارها را پردازش کند. به همین دلیل ، همیشه بهتر است تا آنجا که ممکن است فضای آزاد را بر روی هارد دیسک خود داشته باشید. اکثر کاربران به همین دلیل از یک هارد اکسترنال استفاده می کنند.
 
2. پشتیبانی
از مهمترین اقداماتی که می توانید برای محافظت و نگهداری از اطلاعات خود انجام دهید، پشتیبان گیری از هارد دیسک است. نسخه پشتیبان فقط نسخه دوم از هارد دیسک شما است که در صورت بروز هرگونه مشکلی برای رایانه در دسترس خواهید داشت.
در صورتی که رایانه شما ویروسی شود و یا به سرقت برود، ممکن است تمام اطلاعات و داده های خود را از دست بدید، به همین دلیل لازم است که یک نسخه ی پشتیبان از تمام اطلاعات خود در یک هارد اکسترنال داشته باشید. هارد های اکسترنال پیشرفته دارای عملکرد پشتیبان گیری خودکار هستند که پشتیبان گیری از رایانه شما را یک بار یا حتی چندین بار در روز انجام می دهند، فقط بخاطر داشته باشید که هارد شما باید به رایانه متصل باشد تا این پشتیبان گیری خودکار انجام شود.
 
3. اشتراک گذاری داده ها
از محبوب ترین راه های انتقال داده ها از طریق فلش مموری، ایمیل  و یا فضای ذخیره سازی ابری است. اما این روش ها برای ارسال یا دریافت بیش از چند گیگابایت بسیار کند و ناخوشایند هستند. مثل مواقعی که قصد دارید داده ها را از یک رایانه قدیمی به رایانه جدید انتقال دهید و یا اگر می خواهید داده ها را با یک شریک تجاری یا مشتری مبادله کنید، بهترین و آسانترین راه استفاده از یک هارد اکسترنال است.
 
4. بازی ها
بازی های مدرن و جدید فضای بیشتری را از هارد دیسک شما اشغال می کنند. بنابراین اگر شما گیمر PC هستید و فضای هارد دیسک شما بیش از حد پر و سنگین شده است، یک هارد اکسترنال برای ذخیره بازی ها تهیه کنید. در نظر داشته باشید اگر فضای کافی برای هارد داخلی سیستم در نظر نگیرید، سیستم شما کند می شود، بنابراین استفاده از هارد اکسترنال می تواند به سرعت بازی شما کمک کند. همچنین می توانید از یک هارد اکسترنال برای بازی های کنسولی استفاده کنید. هر دو PlayStation 4 و Xbox One از طریق اتصال USB 3.0 از هارددیسک های اکسترنال پشتیبانی می کنند .
 
برای انتخاب و خرید بهترین هارد اکسترنال رومیزی و یا هارد اکسترنال پرتابل موجود در بازار، با قیمت های مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه هارد اکسترنال در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 30 شهریور 1400
  • َAghasi - Admin
  • 677

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025