راهنمای گام به گام نحوه انتخاب لپ تاپ مناسب

یکی از چالش­هایی که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شوید، انتخاب و خرید یک لپ­تاپ مناسب با نیاز و بودجه ی ماست. برخی از افراد معیار انتخاب را براساس برند و برخی براساس مشخصاتی مانند پردازشگر، هارد، رم و کارت گرافیک در نظر می­گیرند. اکثر کاربران هنگام انتخاب لپ­تاپ اولین سوالشان این است که چه برندی را انتخاب کنند؟

 


بهتر است قبل از اینکه دست به انتخاب یک مارک یا تعیین مشخصات یک لپ تاپ داشته باشید، ابتدا بیاندیشید که:

آیا واقعا به لپ­تاپ نیاز دارید؟ نیاز به رایانه­ ای دارید که قابل حمل باشد؟
قصد انجام دادن چه کاری را با لپ­تاپ دارید؟ گوش دادن موسیقی؟ تماشای فیلم؟ ویرایش عکس؟ انجام پروژه­ های دانشگاهی یا اداری؟ طراحی گرافیکی؟ بازی؟
تا چه مبلغی می­توانید برای خرید یک لپ­تاپ هزینه پرداخت کنید؟
 
حالا که تصمیم به خرید یک لپ­تاپ گرفته­ اید، در نظر داشته باشید که چه ویندوز، مک یا لینوکس را دوست داشته باشید، همیشه یک رایانه نوت بوک مناسب برای همه وجود دارد. هنگام خرید لپ‌تاپ، مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی بیش از اندازه صفحه نمایش یا سرعت آن مهم است. پیدا کردن مدل مناسب برای مطابقت با نیازها و محدوده قیمتی شما شامل بسیاری از ملاحظات دیگر نیز می­شود، که ما در این مقاله به آن می­پردازیم.

 
ابتدا سیستم عامل خود را انتخاب کنید
قبل از اینکه شروع به بررسی لپ­تاپ­ ها کنید، باید بدانید که کدام سیستم عامل (OS) برای رفع نیازهای شما بهتر عمل می­کند. در مورد نرم افزارهایی که باید اجرا کنید فکر کنید و بدانید که برنامه­ های مورد نیاز شما روی کدام سیستم عامل بهتر است. به طور کلی در حال حاضر 4 سیستم عامل اصلی کامپیوتر وجود دارد که هر یک از آنها ممکن است نقاط قوت یا ضعف خود را داشته باشند. در اینجا مروری بر هر یک از آنها خواهیم داشت:

ویندوز
ویندوز یکی از محبوب ­ترین و انعطاف­ پذیرترین سیستم عامل ­های موجود است که نسبت به سایر سیستم عامل ­ها در مدل­های مختلفی از لپ تاپ اجرا می­شود. اگر به برنامه­ های مایکروسافت مانند MS Office، Access یا Outlook نیاز دارید، بهترین انتخاب است. لپ تاپ­ هایی با ویندوز 10 یا 11 برای اکثر کاربران به خصوص دانشجویان، محققان و گیمرها توصیه می­شود.
 
MacOS
سیستم عامل اپل عملکرد مشابهی نسبت به ویندوز دارد اما محیط کاربری آن متفاوت است. اگر آیفون یا آیپد ندارید، احتمالاً اولین انتخاب شما نیست.
 
سیستم عامل کروم:
اگر می­توانید بیشتر کارهای لپ­تاپ خود را در یک مرورگر وب انجام دهید، سیستم عامل کروم انتخاب خوبی است. لپ‌تاپ‌های کروم (که کروم بوک نامیده می‌شوند) نیز جزو ارزان‌ترین (و کم‌قدرت‌ترین) لپ­تاپ­ ها هستند، همچنین لپ­تاپ­های با سیستم عامل کروم عمر باتری بیشتری دارند و وزن آنها سبک است. بنابراین اگر بودجه کمی دارید، و نیازی به سیستم عامل ­های ویندوز و مک بوک ندارید، می­تواند گزینه ی مناسبی برای شما باشد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که برنامه­ هایی مانند Adobe's Creative Suite یا Microsoft Office در این سیستم عامل اجرا نمی­شوند.
 
لینوکس
اگر به MS Office نیازی ندارید، می­توانید از لپ­تاپی با سیستم عامل لینکوس استفاده کنید. نکته مهم این است که برنامه­ های محبوب مانند MS Office و Adobe's Creative Suite اجرا نمی­شوند. با این حال، جایگزین­ های رایگان و متن باز LibreOffice، Darktable و GIMP وجود دارند.


 


آشنایی با نام پردازنده­ ها (CPU) :
هنگامی که بدانید کدام سیستم عامل را می­خواهید و ایده ­ای از نرم ­افزاری که قرار است اجرا کنید داشته باشید، می­توانید حداقل مشخصات سخت افزاری مورد نیاز خود را مشخص کنید. اولین چیزی که پیشنهاد می­کنیم به آن نگاه کنید، پردازنده است که به آن تراشه یا CPU نیز گفته می­شود. اساساً دو شرکت وجود دارند که پردازنده‌های لپ‌تاپ را تولید می‌کنند: اینتل و AMD
 

پردازنده های اینتل
پردازنده­ های اصلی اینتل Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 هستند. Core i3 کم قدرت­ ترین است،Core i9  قدرتمندترین است. در هر یک از این خطوط تراشه، اینتل از رشته‌های رمزی از اعداد و حروف استفاده می‌کند که اطلاعات بیشتری در مورد قابلیت‌های تراشه و زمان عرضه آن به شما می‌دهد. یادگیری رمزگشایی آن به شما در تصمیم گیری بهتر برای خرید کمک می­کند.

به عنوان مثال اینتل  Core i5-10510Uنحوه ­ای از نامگذاری اینتل است که شما ممکن است در فهرست مشخصات یک لپ­تاپ با آن برخورد کنید. برای تجزیه و شناسایی این پردازنده بدین صورت عمل کنید:

اعداد اول ("10") به نسل اشاره دارد. در این مورد این یک تراشه نسل دهم است و یا i5-9510U یک تراشه نسل نهم یا احتمالا یک سال یا بیشتر از آن است.
دو یا سه عدد بعدی ("510") مربوط به عملکرد است. هرچه این اعداد بیشتر باشد، تراشه قدرتمندتر است. اگرچه این فقط در آن خط تراشه صادق است و در این مثال قدرت را باید بین تراشه  i5مقایسه کنید. به عنوان مثالIntel Core i5-10510U  کمی قدرتمندتر از Intel Core i5-10210U است، اما بسیار کمتر از Intel Core i7-10350U است. زیرا تراشه i7 همیشه قدرتمندتر از i5 است.
حرف در انتهای نام تراشه (در مثال ما"U") نام اینتل برای هدف تراشه است. برای لپ‌تاپ‌ها، حروفی که در پایان می‌بینید Y، و U H هستند. تراشه­ های سری Y برای عمر باتری بهینه شده­ اند، اگر اغلب برای مدت طولانی از دو شاخه دور هستید، خوب است، اما این افزایش عمر باتری به قیمت برخی از عملکردها تمام می­شود. تراشه‌های H برای عملکرد بهینه‌سازی شده‌اند، و تراشه‌های U «کارآمد انرژی» هستند اما مانند خط Y «بسیار کارآمد» نیستند.


 


پردازنده های AMD
رمزگشایی نام تراشه AMD به اندازه نام اینتل دشوار است.
به عنوان مثال در نام AMD Ryzen 5 3600X، "3" نسل است. عدد "6" قدرت پردازنده است، در این مثال عدد 6 نشانگر یک تراشه با قدرت متوسط است، در حالی که اعداد 3 یا 4 ضعیف تر (کندتر) خواهند بود. دو عدد بعدی تاثیر زیادی روی چیزی ندارند."X"  در انتها نشان دهنده عملکرد بالا است. سایر حروف عبارتند از U برای قدرت بسیار کم.
 

 

آیا تفاوت زیادی بین تراشه ­های اینتل و AMD وجود دارد؟

به طور کلی، یک Intel i5 خارج از معیارهای بسیار خاص، از Ryzen 5 قابل تشخیص نیست. وقتی کارهایی مانند مرور وب یا ویرایش اسناد را انجام می­دهید، مشابه هستند. این امر در مورد Intel i7 و Ryzen 7 یا Intel i3 و Ryzen 3 نیز صدق می­کند. در استفاده واقعی، گرافیک یکپارچه AMD در کارهای گرافیکی فشرده بهتر از اینتل عمل می­کند، البته جدیدترین سری تراشه های اینتل این شکاف را به میزان قابل توجهی کاهش داده ­اند، اما AMD هنوز هم برتری دارد. اگر یک ویرایشگر ویدیو یا گیمر هستید، ممکن است از خرید یک دستگاه AMD سود ببرید، اما چیزی که به احتمال زیاد می­خواهید یک کارت گرافیک اختصاصی است.
 
RAM:
کمبود RAM باعث کندی رایانه شما در هنگام اجرای چندین برنامه، یا استفاده از تعداد زیادی صفحه مرورگر وب یا انجام کارهای سخت مانند پردازش تصویر می­شود. برای کاربران معمولی که قصد خرید یک لپ تاپ مقرون به صرفه را دارند، انتخاب یک رم با حداقل 4 گیگابایت مناسب است ولی در حالت ایده ­آل حداقل 8 گیگابایت را توصیه می­کنیم و برای کاربرانی که قصد تهیه یک لپ تاپ حرفه­ ای را دارند یک رم با حداقل ظرفیت 16 گیگابایت یا بیشتر را در نظر داشته باشید. پیشنهاد می­کنیم که در زمان خرید برای انتخاب رم صرفه­ جویی نکنید زیرا ممکن است بعدا نتوانید آن را ارتقا دهید.
 
صفحه نمایش:
برخی از کاربران ممکن است تصور کنند که صفحه نمایش بزرگتر یعنی لپ تاپ بهتر. اگر شما جزء کاربرانی هستید که نیاز دارید لپ­تاپ را مرتب با خودتان حمل کنید بهتر است به وزن و اندازه صفحه نمایش دقت بیشتری داشته باشید. صفحه نمایش 15.6 اینچی برای اکثر کاربران مناسب است و شاید نیازی به تهیه یک لپ­تاپ با صفحه نمایش بزرگتر نداشته باشید. اکثر لپ­تاپ­ ها که هدفشان بازار میان‌رده است، دارای صفحه‌ نمایش فول اچ­دی (رزولوشن 1920×1080 پیکسل) هستند، صفحه‌ نمایش‌هایی با وضوح بالاتر در لپ‌تاپ‌های رده بالا موجود هستند.
 
حافظه داخلی لپ تاپ:
حافظه داخلی لپ­تاپ یکی از شاخصه­ های اصلی در انتخاب لپ­تاپ است که معمولا بین 500 گیگابایت تا 2 ترابایت در بازار موجود هستند. لازم است که فضای مورد نیاز خود را دست کم نگیرید. مگر اینکه قصد استفاده گسترده از فضای ذخیره‌سازی ابری را داشته باشید، مطمئن شوید که فضای کافی برای همه برنامه‌ها و فایل‌های فعلی خود و همچنین مجموعه‌ای از ویدیوها و موسیقی‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند را دارید. با توجه به نیازتان و حجم فایل­هایی که دارید نسبت به انتخاب حافظه داخلی لپ­تاپ اقدام کنید. اگر لپ­تاپی با حافظه 1 یا 2 ترابایتی را انتخاب کنید، ممکن است دیگر نیازی به استفاده از هارد اکسترنال نداشته باشید.
این روزها درایو حالت جامد (SSD) به دلیل کاهش قیمت SSD که لپ­تاپ­ های مقرون به صرفه را نیز فوق سریع کرده است. یک SSD بسیار سریعتر از یک هارد دیسک است و داشتن آن می تواند عملکرد کلی یک لپ تاپ را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در نتیجه عمر مفید آن را افزایش دهد. برای یک لپ­تاپ معمولی 128 گیگابایت نقطه شروع یک SSD است، اما ما 256 گیگابایت یا بیشتر را برای اکثر کاربران توصیه می­کنیم.
 
کارت گرافیک:
کاربران حرفه ­ای که قصد ویرایش عکس و فیلم را دارند و به بازی­ های آنلاین علاقمند هستند باید هنگام انتخاب کارت گرافیک دقت بیشتری داشته باشند. بسیاری از لپ‌تاپ‌ها به جای کارت گرافیک مجزا (تخصیصی) دارای پردازنده گرافیکی درون مادربرد هستند (به نام «گرافیک داخلی»). مدل های رده بالا ممکن است یک کارت گرافیک اختصاصی داشته باشند که دارای رم ویدیویی خاص خود باشد.
 
عمر باتری:
داشتن زمان کاری طولانی بین شارژها به ویژه برای یک دستگاه فوق قابل حمل مهم است. از این گذشته، اگر مجبور باشید برای شارژ کردن آنها، منبع تغذیه و کابل را نیز با خود حمل کنید، امتیاز قابل حمل را از دست می­دهند. معمولا باتری­ های معمولی در شرایط عادی نزدیک به 4 ساعت شارژ نگه می­دارند مگر اینکه شما به اینترنت وصل شوید و یا از برنامه­ های سنگین مانند برنامه ­های طراحی یا ویرایش فیلم استفاده کنید که طبیعتا میزان عمر باتری را کاهش می­دهد و ممکن است لپ­تاپ شما تا 1 ساعت شارژ داشته باشد.
 
از کدام برند تهیه کنیم:
انتخاب برند یکی از دغدغه­ های کاربران هنگام خرید یک لپ تاپ است. برندهای بسیاری در بازار موجود هستند که می­توان به چند مورد از برندهای برتر اشاره کرد که شامل:

HP
Asus
Dell
Alienware
Lenovo
Razar
Acer
Microsoft
Huawei
Apple
MSI
Samsung
 

از کدام فروشگاه تهیه کنیم
فروشگاههای معتبر بسیاری در حال حاضر در بازار ایران حضور دارند. اینکه شما لپ­تاپی که انتخاب می­کنید از کجا و با چه گارانتی تهیه کنید احتمال پشیمانی بعد از خرید را کاهش می­دهد. یکی از فروشگاههایی که سالهاست در ایران حضور مستمر داشته است، فروشگاه آنلاین تک رایان است که یکی از فروشگاه های کالاهای دیجیتال در غرب تهران است که شما می توانید هم به صورت آنلاین و هم حضوری اقدام به خرید کنید. برای خرید لپ تاپ با بهترین قیمت موجود در بازار ایران به صفحات مربوطه در سایت فروشگاه تک رایان مراجعه کنید.










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 14 آذر 1400
  • َAghasi - Admin
  • 601

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025