راهنمای خرید بهترین مادربرد گیمینگ 2023

یکی از مهم­ترین قطعات برای ساخت یک رایانه شخصی، مادربرد است. مطمئنا شما به یک پردازنده قدرتمند و سریعترین کارت گرافیک نیز نیاز خواهید داشت، اما در نهایت مادربرد تمام قطعات را کنار هم جمع می­کند. بنابراین از آنجائیکه مادربرد تعیین کننده سایر اجزای سیستم شخصی شماست، توصیه می­کنیم که زمان قابل توجهی را برای بررسی انتخاب مادربردهای مختلف برای پردازنده ­های اینتل یا AMD صرف کنید. به خصوص اگر شما یک کاربر حرفه­ ای و یا گیمر هستید، انتخاب بهترین مادربرد برای بازی یک مرحله کلیدی در ساخت رایانه شخصی شماست. اکثر گیمرها تصور می‌کنند که تعداد خطوط PCIe مهم است، اما با تغییر به DDR5 و بهبود عمده وای‌فای یکپارچه، چیزهای بیشتری را باید در نظر گرفت.

مادربردها از لحاظ اندازه و شکل فاکتور در مدل های ATX، E-ATX، Micro ATX ،Mini-ITX در بازار موجود هستند، همچنین اندازه کیس را مادربرد تعیین می­کند و سوکت و چیپست برد مشخص می­کند که کدام پردازنده را می­توانید بروی آن نصب کنید. اگر هنگام انتخاب مادربرد گیمینگ، مطمئن نیستید که کدام را باید انتخاب کنید و یا سوالات دیگری دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده شما می­توانید از طریق تماس با فروشگاه آنلاین تک رایان اقدام به کسب مشاوره رایگان از کارشناسان فروش داشته باشید و همچنین می­توانید برای خرید مادربرد گیمینگ وارد صفحه مربوطه در فروشگاه تک رایان شوید.
 


نکات خرید سریع مادربرد

 
هنگام انتخاب مادربرد به نکات زیر توجه کنید:
سوکت مناسب را برد پردازنده خود انتخاب کنید. شما می­توانید پردازنده ی مناسب با نیازتان را از اینتل یا AMD تهیه کنید. اما موقع انتخاب پردازنده، دقت کنید که مادربرد شما از سوکت آن پشتیبانی کند. جدیدترین تراشه های AMD از سوکت CPU AM5 استفاده می­کنند، در حالی که پردازنده ­های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل از سوکت LGA 1700 استفاده می­کنند.
مادربردهای کوچکتر شکاف ­ها و امکانات کمتری دارند. مادربردها در سه اندازه اصلی هستند. با توجه به نیازتان اندازه مناسب را انتخاب کنید، در نظر داشته باشید که مادربردهای کوچکتر دارای امکانات کمتری مانند اسلات­ های کمتری حافظه رم هستند، یا به طور کلی ویژگی­ های کمتری دارند. برای کاربران حرفه­ ای و گیمر­ها توصیه می­کنیم که از مادربردی با فاکتور ATX استفاده کنند.
 

 

مادربرد گیمینگ ASUS ROG Strix X670E-E

مادربرد گیمینگ ASUS ROG Strix X670E-E برای پردازنده­ های سری Ryzen 7000 AMD طراحی شده است. و از حافظه رم DDR5، PCIe 5.0 و سوکت جدید AM5 پشتیبانی می­کند. هر دو اسلات PCI با اندازه کامل x16 از استاندارد جدیدتر PCIe 5.0 پشتیبانی می­کنند. همچنین این مادربرد از اکثر اسلات­ های M.2 از PCIe 5.0 نیز پشتیبانی می­کند، بنابراین می­توانید به راحتی رایانه شخصی خود را به راحتی ارتقا دهید. مادربرد ROG Strix X670E-E دارای نمایشگر LED است که برای نمایش کدهای خطا استفاده می­شود.
 

مشخصات فنی  مادربرد گیمینگ ASUS ROG Strix X670E-E

سوکت: AM5
چیپست: AMD X670
فرم فاکتور: ATX
پورت های USB: 12xUSB 3.2 Gen 2, 1 x USB 3.2 Gen 2x2, 3 x USB 2.0 headers
نورپردازی : AURA RGB
 
 

مادربرد گیمینگ Gigabyte Z790 Aorus Master

مادربرد Z790 Aorus Master با استفاده از چیپست Z790 می­تواند از هر دو پردازنده نسل دوازدهم و سیزدهم پشتیبانی کند. این مادربرد با توجه به قیمتی که دارد، دارای ویژگی­ها و عملکردهای بالایی است. مادربرد Gigabyte Z790 Aorus Master دارای چهار اسلات DIMM با پشتیبانی از حداکثر  گیگابایت رم است. همچنین این مادربرد از کیت­ های رم DDR5 پشتیبانی می­کند، بنابراین در نظر داشته باشید که شما نمی­توانید از کیت­های DDR4 استفاده کنید. یکی دیگر از ویژگی­های قابل توجه این مادربرد پشتیبانی از PCIe Gen 5.0 است، در حالی که هنوز نمی‌توانید از اسلات PCIe 5.0 استفاده کنید. این خوب است که می­توانید پشتیبانی از دستگاه­های جانبی آینده را داشته باشید. به عنوان یکی از مادربردهای پیشرفته دارای تعداد زیادی کانکتور و هدر برای اتصال لوازم ­های جانبی خارجی است.
 

مشخصات فنی مادربرد گیمینگ Gigabyte Z790 Aorus Master

سوکت: LGA1700
چیپست: Intel Z790
فرم فاکتور: ATX
پورت­های USB: 2xUSB-C 3.2 Gen 2x2 ports, 1x USB-C 3.2 Gen 1 port, 7x USB-A 3.2 Gen 2 ports, 4x USB-A 3.2 Gen 1 ports
 

 

مادربرد گیمینگ Asus ROG Strix B660-I WIFI

مادربرد Asus ROG Strix B660-I یک مادربرد با عملکرد مناسب و مقرون به صرفه است. این مادربرد جمع و جور و کوچک به اسلات PCIe 5.0 مجهز است و دارای دو سوکت M.2، وای فای 6 یکپارچه می­باشد. تنها نگرانی واقعی از نظر سخت افزاری، دمای داغ VRM است. اگر به دنبال صرفه­ جویی در هزینه هستید و قصد ندارید پردازنده Alder Lake خود را اورکلاک کنید، مادربرد گیمینگ Asus ROG Strix B660-I گزینه مناسبی است.
 

مشخصات فنی مادربرد گیمینگ Asus ROG Strix B660-I WIFI

سوکت: LGA1700
چیپست: Intel B660
فرم فاکتور: Mini-ITX
پورت های USB(1) USB 3.2 Gen 2x2 Type-C (20 Gbps), (1) USB 3.2 Gen 2 Type-C (10 Gbps), (3) USB 3.2 Gen 2 (10 Gbps), (3) USB 2.0 (480 Mbps)
 

 

مادربرد حرفه ­ای ASUS ROG Strix Maximus Z790 Hero

مادربردهای سری Z790 یکی از گران ترین مادربردها برای پردازنده­ های نسل دوازدهم و سیزدهم اینتل هستند. اما همچنین یکی از بهترین مادربردهای موجود با عملکرد بالاست. در این راستا، مادربرد ROG Strix Maximus Z790 Hero، تا 128 گیگابایت حافظه DDR5 را پشتیبانی می­کند. همچنین دارای یک جفت اسلات PCIe 5.0 x16، PCIe 4 و پشتیبانی m.2 SSD، Thunderbolt 4، Wi-Fi 6E، RGB، 2.5G اترنت می­باشد.

مشخصات فنی مادربرد حرفه ای ASUS ROG Strix Maximus Z790 Hero

سوکت: LGA1700
چیپست: Intel Z790
فرم فاکتور: ATX
پورت­های USB: 7xUSB 3.2 Gen 2 ports, 6 x USB 3.2 Gen 1 ports, 2 x Thunderbolt 4, 2 x USB 2.0 ports
PCIe x16 : 2x PCIe 5.0 x16 slot, 1 x PCIe 4.0 x16 slots
 










 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 07 تیر 1402
  • َAghasi - Admin
  • 994

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025