اولین مقایسه گرافیکی دو کنسول ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو

وقت آن رسیده که بهترین ابزار سنجش نرخ فریم و ابزار مورد علاقه خود برای بزرگنمایی تصاویر را آماده کنید: کنسول ایکس باکس وان ایکس (Xbox One X) تا چندی دیگر روانه بازار خواهد شد و این بدان معنی است که صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حال آماده شدن برای پردازش تک تک موها در بازی‌ها است. در این مطلب قصد داریم اولین مقایسه تصویری بازی «خیزش توم ریدر» (Rise of the Tomb Raider) را در بین نسخه‌های پلی استیشن 4 پرو و ایکس باکس وان ایکس، انجام دهیم و همین ابتدای کار باید اعتراف کنیم که عملکرد کنسول جدید مایکروسافت در این بازی بسیار قابل توجه است.خوب، همان‌طور که انتظار می‌رود، پردازنده‌ی گرافیکی ایکس باکس وان ایکس قادر است آخرین عنوان از ماجراجویی‌های لارا کرافت را در رزولوشن بالاتری اجرا کند و در نتیجه تصویر کلی بسیار واضح‌تر به نظر می‌رسد؛ به ویژه هنگامی که تصویر را بزرگنمایی کنید. دلیل اختلاف کیفیت در دو کنسول این است که پلی استیشن 4 پرو از یک روش شطرنجی استفاده می‌کند که در مقایسه با خروجی 2160 پیکسلی ذاتی کنسول مایکروسافت، کیفیت به مراتب پایین‌تری دارد.
 

با این حال، مقایسه‌ای که توسط کاربران توییتر انجام شده، نشان دهنده کاهش چشمگیر جزئیات شخصیت لارا در نسخه پلی استیشن 4 پرو بازی است. در ضمن، از آنجا که این جزئیات گرافیکی حتی در نسخه PC بازی نیز وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که استودیوی سازنده، آن‌ها را کاملاً مخصوص ایکس باکس وان ایکس طراحی کرده است. اکنون کنسول جدید دارای حافظه رم بیشتری است که به معنی امکان استفاده از بافت‌هایی با رزولوشن بالاتر می‌باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا دیگر ناشران شخص ثالث نیز راه اسکوئر انیکس (Square Enix) را دنبال کرده و به طراحی نسخه ویژه‌ای از بازی‌های خود برای کنسول جدید مایکروسافت خواهند پرداخت یا نه.

یکی دیگر از نکاتی که در این مقایسه حائز اهمیت است، حذف عمق میدان دید در نسخه ایکس باکس وان ایکس است. در حالی که احتمالاً این موضوع تنها ناشی از یک باگ بوده و تا قبل از عرضه رسمی کنسول برطرف خواهد شد اما با این وجود، عمق میدان دید در برخی صحنه‌های بازی در هر دو نسخه پلی استیشن 4 پرو و PC ظاهر محوتر و بدون جزئیاتی به آن داده است. البته می‌توان گفت این کار تاحدودی عمدی بوده، زیرا افکت مذبور برای شبیه‌سازی فوکوس دوربین به منظور کمک به برجسته‌تر شدن شخصیت‌ها یا اشیاء در یک صحنه می‌باشد.
 

اما نتیجه این مقایسه و سایر مقایسه‌های این چنینی چیست؟ در واقع باید گفت هنوز برای نتیجه‌گیری نهایی خیلی زود است. همان‌طور که انتظار می‌رود، ایکس باکس وان ایکس به دلیل توانایی بیشترش در اجرای بازی‌های با رزولوشن بالاتر، نسبت به پلی استیشن 4 پرو تصویر واضح تری را به نمایش می‌گذارد، اما اگر بخواهید میزان تفاوت را دقیق‌تر بسنجید، نیاز به بزرگنمایی تصویر خواهید داشت. در حقیقت مهمترین تفاوت قابل ملاحظه‌ای که می‌توان اشاره کرد، به برخی جزئیات گرافیکی منحصر به فردی که به طور خاص برای دستگاه جدید مایکروسافت طراحی شده، مرتبط می‌باشد و همان‌طور که گفتیم هنوز مشخص نیست که سایر توسعه دهندگان نیز این میزان تلاش را در بهینه کردن عناوینشان برای ایکس باکس وان ایکس به کار خواهند بست یا نه.




 
منبع خبر : -
  • 06 شهریور 1396
  • َAghasi - Admin
  • 2602
طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025