ویژگیها و تفاوت کیبورد گیمینگ با کیبورد معمولی

اگر شما به تازگی وارد دنیای حرفه ای گیمینگ شده اید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا لازم است که کیبورد گیمینگ را جایگزین کیبورد معمولی کنید؟ و یا بپرسید که چه تفاوتی بین کیبورد معمولی با کیبورد گیمینگ است؟
 
کیبوردهای گیمینگ از اصلی ترین سخت افزارهای گیمینگ است که گیمرها هنگام بازی به آن نیاز دارند. کیبوردهای گیمینگ اغلب دارای کلیدهای مکانیکی هستند که به شما فیدبک تماسی و زمان پاسخ بهتری می دهند. آنها همچنین دارای امکانات و ویژگی های خاصی هستند که در کیبورد های معمولی وجود ندارد. مانند کلیدهای قابل برنامه ریزی و نور پس زمینه RGB که البته این کیبوردها قیمت بالایی هم دارند.

 

 



کیبورد معمولی یا ممبرین چیست؟


 
کیبوردهای معمولی دارای یک برد هستند که روی این برد اصلی، قطعات پلاستیکی قرار دارد و با فشردن کلیدهای کیبورد پیام به کامپیوتر شما می رسد. کیبوردهای ممبرین نسبتا بی صدا هستند و قیمت پایین تری نسبت به کیبوردهای گیمینگ دارند.

 

 

کیبورد بازی چیست؟


 
اول از همه بیایید بفهمیم کیبورد گیمینگ دقیقا چیست؟ تعریف ساده این است که این یک کیبورد پیشرفته و حرفه ای است که امکانات و ویژگی های مخصوص بازی دارد. برخی از این ویژگی ها، زمان پاسخ دهی سریع کلید هاست و بعضی از این ویژگی ها بصری هستند مانند نور پس زمینه که رنگ های جذابی دارد و ویژگی جذابی به کیبوردهای بازی داده است. کیبوردهای بازی نسبت به کیبوردهای معمولی بادوام تر هستند.

 


 

کلیدهای مکانیکی و زمان پاسخ دهی


 
زمان پاسخ دهی کلیدها به معنی زمانی است که از فشردن یک کلید تا نشان دادن نتایج آن روی صفحه ی نماش طول می کشد. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا زمان پاسخ دهی سریع کلیدها مهم است، برای بسیاری از کاربران که با کیبوردهای معمولی کار میکنند زمان پاسخ دهی بسیار اندک است و تفاوتی در فعالیت های روزانه ی آنها ندارد ولی برای گیمرهای حرفه ای، تاخیر اندک می تواند به معنای باخت بازی باشد.


 

 

طراحی ویژه کیبوردهای بازی (طراحی ارگونومیک)


 
کیبوردهای گیمینگ به گونه ای طراحی شده اند که کاربر بتواند بدون فشار به مچ دستش به راحتی انگشتان را روی کلیدها فشار دهد. اگر شما در طی روز برای ساعات طولانی از کیبوردتان استفاده می کنید حتما موقع خرید این نکته را در نظر بگیرید که کیبوردی را باید انتخاب کنید که دست به راحتی روی آن قرار گیرد و با استفاده طولانی مدت از کیبورد مچ دست شما خسته نشود. بعضی از کیبوردها دارای لبه ای هستند که به راحتی مچ دست شما روی آن قرار میگیرد، این کیبوردها انتخاب مناسب و بهتری برای شما هستند.
 



جنس بدنه کیبورد گیمینگ

اکثر کیبردهای معمولی نسبت به ضربه، آب و گرد و غبار مقاوم نیستند و جنس اغلب کیبوردها از پلاستیک است که در صورت سقوط یا فشار احتمالا می شکنند. کیبوردهای گیمینگ معمولا از جنس آلومینیوم هستند و نسبت به ضربه مقاومت بیشتری نشان می دهند و همینطور در برابر نفوذ آب و خاک مقاوم هستند و به همین دلیل نسبت به کیبوردهای معمولی محکم تر بوده و دوام بیشتری دارند. البته یک دلیل اصلی تفاوت قیمت کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای معمولی همین تفاوت است.
 


 

کلید مکانیکی


 
کلیدهای کیبوردهای گیمینگ مکانیکی هستند و این نوع کلیدها نسبت به کلید کیبوردهای معمولی زمان پاسخ دهی سریعتری دارند. این کلید ها دوام بیشتری دارند و از نظر قیمتی نیز گران تر هستند به همین دلیل از این نوع کلیدها برای کیبورد های میان رده یا رده بالا استفاده می شود.
 



اتصال کیبورد به سیستم رایانه ای



کیبوردها از نظر نوع اتصال به ممکن است باسیم و یا بی سیم باشند که بستگی به نیاز کاربر دارد و تاثیری در عملکرد کیبورد نخواهد داشت. بعضی از کاربران تمایل دارند از سیستم خود فاصله بگیرند و یا از حضور سیم های اضافی خسته شده اند و تمایل دارند، سیم های کمتری را روی سیستم خود استفاده کنند که در این صورت کیبوردهای بی سیم بهترین انتخاب است. اتصال کیبوردهای بی سیم از طریق بلوتوث و یا از طریق قطعه ای کوچک به نام دانگل که به کیس کامپیوتر وصل می شود، صورت می گیرد. کیبوردهای بی سیم نیز مانند موس های بی سیم از طریق باتری انرژی خود را تامین می کنند. کیبوردهای بی سیم معمولی نسبت به کیبوردهای باسیم گران تر هستند ولی در مورد کیبوردهای گیمینگ بعضا سلیقه و تمایل خریداران به دلایل فنی عمدتا مرتبط با سرعت و ثبات در عملکرد، بیشتر به سمت کیبورد های باسیم میباشد که میتوانند از کیبورهای وایرلس گیمینگ هم گرانتر باشند.

 

امکانات ویژه کیبوردهای گیمینگ


کیبوردهای گیمینگ مزایایی نسبت به کیبوردهای معمولی دارند که یکی از آنها نور پس زمینه (Back Light) است، که هم به جذابیت کیبوردهای گیمینگ اضافه می کند و هم استفاده از کیبوردها را در محیط های تاریک راحتتر می کند. لازم به ذکر است که گیمرها معمولا در محیطهای تاریک بازی میکنند تا نور اطراف و بازتاب آنها، موجب اختلال در دیدن جزئیات تصاویر حین بازی نگردد. رنگ های نور پس زمینه بین کمپانی های مختلف، متفاوت است مثلا شرکت ریزر RAZER معمولا از نور پس زمینه سبز رنگ برای کیبورد گیمینگ استفاده می کند که برگرفته از رنگ لوگوی آن میباشد و کیبورد گیمینگ ایسوس معمولا از چند رنگ مختلف برای نور پس زمینه بهره می برند.

از امکانات دیگری که کیبوردهای گیمینگ را از کیبوردهای معمولی جدا می کند، وجود دکمه های جانبی کیبورد است، که عمدتا کلیدهای قابل برنامه ریزی یا فانکشنال هستند. به طور معمول کیبوردهای گیمینگ دارای امکانات جانبی خاصی هستند تا کاربر دسترسی راحت تر، منعطف تر و سریع تری هنگام کار با کیبورد برای انجام امور مختلف مورد نظر داشته باشد. معمولا کیبوردهای گیمینگ دارای کلیدهای جانبی هستند که هر کدام از آن کلیدها میتوانند وظایف خاصی را به عهده بگیرند که معمولا کاربر براساس نیاز و سلیقه ی خود آن کلیدها را برای دسترسی آسان و سریع تنظیم می کند.


 
 
نتیجه گیری

کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای معمولی دارای امکانات و شرایط خاصی هستند که کاربران به راحتی می توانند برای مدت طولانی از آن استفاده کنند و از امکانات ویژه آن بهره مند شوند. با این اوصاف طبیعی است که کیبوردهای گیمینگ نسبت به کیبوردهای معمولی قیمت بالاتری داشته باشند. بنابراین شما براساس بودجه و نیاز خودتان می توانید از کیبوردهای گیمینگ پایین رده، میان رده یا رده بالا استفاده کنید.
 
برای انتخاب و خرید بهترین کیبوردهای گیمینگ موجود در بازار، با قیمت های بسیار مناسب، پیشنهاد می کنیم به صفحه کیبوردها در فروشگاه تک رایان مراجعه نمایید. سابقه 22 ساله فعالیت تک رایان در زمینه سخت افزار های رایانه ای و تمرکز بیش از یک دهه ای در سخت افزارهای گیمینگ، میتواند پشتوانه انتخابی بهتر برای شما کاربر گرامی باشد.
در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید. 











 
منبع خبر : دپارتمان فنی تک رایان
  • 14 دی 1399
  • َAghasi - Admin
  • 1800

نظر شما درباره این کالا

دیگران را با نوشتن نقد، بررسی و نظرات خود راهنمایی کنید.
لطفا پیش از ارسال نظر یا نقد و بررسی، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:
  • فارسی بنویسید و از کیبورد فارسی استفاده کنید. بهتر است از فضای خالی (Space) بیش‌از‌حدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحه‌کلید بپرهیزید.
  • نظرات و نقد و بررسی خود را براساس تجربه و استفاده‌ی عملی و با دقت به نکات فنی ارسال کنید؛ بدون تعصب ، مزایا و معایب را بازگو کنید.
  • به کاربران و سایر اشخاص احترام بگذارید. پیام‌هایی که شامل محتوای توهین‌آمیز و کلمات نامناسب باشند، حذف می‌شوند.
  • از ارسال لینک‌های سایت‌های دیگر و ارایه‌ی اطلاعات شخصی خودتان مثل شماره تماس، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

طراحی سایت : رسانه گستر © 2002 - 2025